Det danske containerrederiet Mærsk er blitt enige med MSC, verdens største containerrederier, om å avslutte skipsdelingsalliansen deres i januar 2025, slik at selskapene kan følge sine individuelle strategier.
Den såkalte 2M-alliansen ble introdusert i 2015 med sikte på å sikre konkurransedyktige og kostnadseffektiv drift på hovedrutene fra Asia til Europa, samt over Atlanterhavet og Stillehavet. Begge selskapene så på alliansen som en mulighet til å håndtere mer kapasitet etter å ha kjøpt nye megaskip, skriver Reuters.
– Mye har endret seg
For å takle de økte fraktkostandene som følge av pandemirelaterte forsinkelser og flaskehalser har MSC nylig valgt å forstørre størrelsen på flåten sin, mens Mærsk har valgt å holde flåtestørrelsen sin for det meste stabil.
«MSC og Maersk erkjenner at mye har endret seg siden de to selskapene signerte den 10-årige avtalen i 2015. Avvikling av 2M-alliansen baner vei for begge selskapene til å fortsette å forfølge sine individuelle strategier,» sier konsernsjef Vincent Clerc i A. P. Møller-Mærsk og konsernsjef Søren Toft i MSC i en felles uttalelse.
– Annerledes strategi
– I dag har vi en annerledes strategi, hvor vi mer ser på hvordan vi integrerer containerfrakt til sjøs med vårt landbasert logistikkvirksomhet. Ved å drive vårt eget nettverk får vi mer fleksibilitet og muligheten til å koble skipene våre akkurat der vi vil, sier Johan Sigsgaard, leder for havfrakt hos Maersk, i et intervju med Reuters.
Ifølge Sigsgaard forventer Mærsk å kunne levere på samme skala som i dag når samarbeidet med MSC avsluttes uten at kostnadene pr. container til sjø øker.
Da selskapene inngikk avtalen i 2015 var Mærsk verdens største containerrederi, men ble passert i 2021 av MSC. Begge selskapene har en markedsandel på rundt 17 prosent.