<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår saftig utbyttehopp i Odfjell

DNB Markets-analytiker Jørgen Lian spår et kurshopp på over 40 prosent i kjemikalietankrederiet Odfjell og tror på nær en dobling av utbyttet i år.

Publisert 12. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 250 ord
Article lead
lead
ANBEFALER KJØP: DNB Markets-analytiker Jørgen Lian har et kursmål på 138 kroner på Odfjell-aksjen. Foto: Iván Kverme
ANBEFALER KJØP: DNB Markets-analytiker Jørgen Lian har et kursmål på 138 kroner på Odfjell-aksjen. Foto: Iván Kverme

ODF

Odfjell leverte sterke kvartalstall på onsdag. Nå følger meglerhuset DNB Markets med analytiker Jørgen Lian i spissen opp med en grundig gjennomgåelse av selskapet.

Meglerhuset leverer en klokkeklar kjøpsanbefaling med et kursmål på 138 kroner, opp fra et tidligere kursmål på 124 kroner. 

Fredag stengte Odfjell-aksjen i 96,00 kroner. DNB Markets' kursmål impliserer dermed et kurshopp på over 40 prosent.

Kjemikalietankrederiet utbetalte i 2022 samlet et utbytte på 0,84 dollar pr. aksje. I år anslås utbyttet pr. aksje å ende på 1,56 dollar, ifølge meglerhuset  – en nær dobling fra i fjor.

Odfjell har et mål om å utbetale 50 prosent av det justerte nettoresultatet i form av utbytter.

Ratehopp etter forbud

Den justerte inntjeningen pr. aksje anslås å stige fra 1,74 dollar i fjor til 3,12 dollar i år, av et justert brutto driftsresultat (EBITDA) på 381 millioner dollar i 2022 og 483 millioner dollar i 2023.

En annen katalysator for aksjen er EUs forbud mot å importere raffinerte petroleumsprodukter fra Russland, som trådte i kraft 5. februar, etter at et tilsvarende forbud rettet mot råolje trådte i kraft den 5. desember.

Analytikerne noterer seg at ratene for MR-produkttankskip i Atlanterhavet har klatret betydelig siden embargoen, fra om lag 18.000 til 42.000 dollar pr. dag.

«Samtidig ser vi større oppside ettersom Europa fortsatt må erstatte 1 million fat med russiske oljeprodukter pr. dag, som vil drive tonnmiletterspørselen og dermed trolig støtte fallende svingtonnasje fremover», skriver Lian i analysen.

Tonnmil er et nøkkelbegrep i shipping, og sier noe om hvor mye last som fraktes over en viss distanse.