<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Venezuela bestiller oljetankere fra Iran

Venezuela sliter med sanksjoner og betalingsproblemer, men bestiller likevel to nye tankskip fra Iran.

Publisert 13. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 446 ord
SANKSJONSKAMERATENE: Venezuelas oljesektor ligger nede med brukket rygg på grunn av internasjonale sanksjoner, men det hindrer ikke det statlige oljeselskapet PDVSA å bestille noen nye oljetankere fra Iran.  Foto: Bloomberg

Venezuelas statseide energiselskap PDVSA har inngått en avtale med et iransk verft om å bygge to oljetankere i henhold til en allerede eksisterende konstruksjonsavtale.

Konstruksjonsavtalen har hittil vært preget av betalingsforsinkelser og problemer med nødvendige sertifiseringer, skriver Reuters. 

PDVSA har siden i fjor jobbet med å kjøpe og leie oljetankere for å gjenoppbygge egen flåte, ettersom deres maritime operasjoner er blitt skadelidende på grunn av de langvarige amerikanske sanksjonene som har ført til at kapitalen har tørket inn og gjort det vanskelig å få forsikring og få klassifiseringer nødvendige for å kunne seile i internasjonale farvann.

Vil gjenoppbygge tankflåten

De to nye Aframax-tankene, som skal hete «India Urquia» og «India Mara», vil koste 31,66 millioner euro hver, rundt 343 millioner kroner, viser et internt PDVSA-dokument som beskriver den foreslåtte avtalen. 

De nye skipene vil bli bygget ved det iranske verftet Iran Marine Industrial Company, som er ledende innen skipsbygging i Iran, ved deres anlegg i Bushehr, sørvest i landet. Verftet har også bygget to tidligere skip for PDVSA, aframaxene «Arita» og «Anita», som tar mellom 500.000 og 800.000 fat olje hver. 

Avtalen vil være på plass etter at Venezuela har innfridd en utestående gjeld til Iran med drivstoff, viser det interne dokumentet. Betalingsproblemer er en av hovedgrunnene til at den originale konstruksjonsavtalen ikke har fungert som planlagt, skriver Reuters. 

Chavez inngikk avtalen i 2006

Videre viser dokumentet at mot slutten av 2021 leverte PDVSA en last med 644.000 fat med olje til Iran, verdsatt til 33,9 millioner euro, for aframaxene «Arita», mens i fjor sommer betalte de ytterligere 1,99 millioner euro for å dekke purregebyrer.

Både «Arita» og «Anita» ble kraftig forsinket på grunn av utestående gjeld og problemer med forsikring og sjødyktig klassifiseringer. «Arita» ble først sjøsatt i 2017, men ble senere satt i arrest på grunn av ubetalte regninger. I 2019 ble aframaxen returnert til PDVSA og har siden operert hovedsakelig i venezuelanske farvann siden. Siden har «Arita» også byttet navn til «Colon», skriver Reuters. 

Den andre oljetankeren, «Anita», satte seil fra Iran i desember og har ennå ikke ankommet Venezuela, ifølge sporingstjenester.

Når avtalen er fullført vil PDVSA ha betalt Iran omtrent 157 millioner euro for de fire skipene, ifølge det interne dokumentet. Dokumentet gir imidlertid ingen indikasjon på når de to nye skipene vil bli levert.

Ifølge Reuters ble avtalen først kunngjort i 2006 med mye brask og bram fra både iransk side og daværende venezuelansk president Hugo Chavez. 

Skyhøy inflasjon

Det er ikke bare oljeindustrien som sliter i Venezuelas. I fjor fikk landet en inflasjon på 234 prosent, opplyste landets visepresident Delcy Rodriguez i forrige måned. 

Den høye inflasjonen var likevel en betydelig forbedring fra tidligere år. I følge sentralbanken i landet endte inflasjonen for 2021 på 686 prosent, skriver TDN Direkt.

Året før var inflasjonen i det søramerikanske landet på rundt 3.000 prosent, mens den i 2019 var på 9.500 prosent.