<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Planlegger FSRU-vekst

Höegh LNG har sikret nesten ti års oppdrag for hele flåten, men arbeider med nye FSRU-prosjekter etter kjøpet av «Golar Seal».

Publisert 23. feb. 2023
Oppdatert 23. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 368 ord
GASSJEF: Erik Nyheim leder Höegh LNG. Foto: Privat

Höegh LNG Holdings konsentrerer seg om å sikre at rederiets nye FSRU-prosjekter (floating storage and regasification units) påbegynner driften som planlagt i Tyskland og Brasil i løpet av de kommende månedene. Videre planlegges igangsetting av en kontrakt i Australia med forventet oppstart mot slutten av dette året.

Etterspørselen etter FSRU-er ventes å forbli sterk. Mens Höegh LNG har sikret seg langsiktige kontrakter for hele sin eksisterende flåte, er forretningsutviklingsteamet i dialog om flere potensielle nye prosjekter som er på jakt etter FSRU-kapasitet.

PÅ JOBB I TYSKLAND: Lagrings- og regassifiseringsskipet «Höegh Gannet». Foto: Höegh LNG

Konverteringskandidat

Oppkjøpet av LNG-skipet «Golar Seal», som overtas fra børsnoterte CoolCo. om en måneds tid, gir fleksibilitet til å forfølge FSRU-konverteringsmuligheter, heter det i kvartalsrapporten torsdag.

Höegh har ikke oppgitt prisen på «Seal», men ifølge selgeren er den avtalt til 184,3 millioner dollar.

Lagrings- og regassifiseringsskipene «Höegh Esperanza» og «Höegh Gannet», som begge har lange kontrakter i tyske havner, er nylig refinansiert med et nytt lån på 685 millioner dollar. 

Medregnet leasingavtaler har Höegh LNG Holdings en samlet gjeld på sin gasstankflåte inkludert FSRU-ene på 1.532 millioner dollar, tilsvarende 15,9 milliarder kroner.

Inntektene er sikret gjennom faste, lange kontrakter for hele flåten, som teller ti FSRU-er og to konvensjonelle gasstankere.

Den gjennomsnittlige gjenstående løpetiden på avtalene med leietagerne var ved utgangen av 2022 på 9,3 år pr. skip.

Underskudd i fjor

Höegh LNG Holdings fikk et underskudd på 2,7 millioner dollar før skatt i fjerde kvartal, mot et overskudd på 4,1 millioner dollar i samme periode i 2021.

For fjoråret under ett ble før-skatt-resultatet negativt med 52,9 millioner dollar etter samlede inntekter på 380,8 millioner dollar.

For egen regning investerte rederiet cirka 13 millioner dollar i oppgraderinger av skip i fjerde kvartal. I tillegg kommer kostnaden med at skipene var uten inntekt mens de befant seg på verftet.

Selskapet venter at ebitda-bidraget for første kvartal i år bedres med oppstart av de nye FSRU-kontraktene i Tyskland.

HÖEGH LNG HOLDINGS

(Mill. USD)4. kv./224. kv./21
Driftsinntekter101,694,7
Driftsresultat22,628,7
Resultat før skatt−2,74,1
Resultat−4,03,6