Det gir en direkteavkastning på 11,1 prosent basert på aksjekursen.
Selskapet, som tidligere het American Shipping Company, har en kontraktsreserve på 472 millioner dollar, hvorav 69 prosent gjelder avtaler om utleie av rederiets produkttankere i det amerikanske Jones Act-markedet. Her er den gjennomsnittlige løpetiden 3,5 år.
Jones Act er en amerikansk lovgivning fra 1920 som krever at alle skip som seiler mellom amerikanske havner er bygd i USA og bemannes av amerikansk mannskaper.
Resten er knyttet til bareboat-avtalen med offshore serviceskipsrederiet Solstad Offshore om utleie av subseaskipet «Normand Maximus» i 4,8 år.
– Det var et aktivt fjerde kvartal med gjennomføring av «Normand Maximus»-transaksjonen og nye kontrakter på tre Jones Act-skip, så nå er vi godt rigget for spennende utvikling i 2023, sier Magnussen.
På børsen verdsettes AMSC til nær 3,2 milliarder kroner etter at aksjen falt 3,58 prosent til 44,45 kroner i tidlig handel tirsdag. Kjell Inge Røkkes Aker er største eier.
AMSC
(Mill. dollar) | 4.kv./22 | 4.kv./21 |
Driftsinntekter | 27,6 | 22,2 |
Driftsresultat | 15 | 12,1 |
Resultat før skatt | 6,3 | 9,4 |
Resultat | 1,5 | 2,4 |