I en ny rapport fra skipsmeglerne Braemar kommer det frem at tankskip som er over 20 år gamle vil utgjøre 11 prosent av all tankerkapasitet innen midten av 2025, skriver bransjenettstedet Splash247.
Dette er en betydelig økning nivået som var før pandemien, på 1 prosent, men også en kraftig oppgang fra de 3 prosentene som var før invasjonen av Ukraina i februar i fjor.
Bruksraten nesten doblet
De fleste store fraktselskapene prøver å unngå å bruke tankskip som er mer enn 15 år, men ettersom flåtene fortsetter å eldes og det er få nybygg på trappene, må flere revurdere praksisen sin. Og i rapporten kommer det frem at bruksraten for skip over 20 år har økt med 84 prosent siden invasjonen av Ukraina.
Ifølge Braemar er dette en trend som bør bekymre flere land som er redde for oljesøl fra den såkalte «skyggeflåten» som frakter laster for land som Venezuela, Iran og Russland.
Blant tankskipene er det aframax-fartøyene blant de som ser mest størst økning i bruksgraden. Disse fartøyene har sett nesten en firedobling i arbeidsraten til skipene som er over 20 år gamle, skriver Splash.
Blant annet eksploderte tankskipet «The Pablo» utenfor kysten til Malaysia i forrige uke, hvor tre av mannskapet døde som en følge av ulykken. Skipet var en uforsikret aframaks fra 1997, og har tidligere blitt brukt til å frakte iransk olje.