<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utbyttemaskin avlyser utbytte

Western Bulk varsler underskudd i første halvår i år etter en svak start på året. Dermed ryker utbyttet for Sveaas, Braathen & Co.

Publisert 10. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 441 ord
STØRSTE AKSJONÆR: Kistefos-gruppen til investor Christen Sveaas. Foto: Ivan Kverme

 

Western Bulk Chartering kommer ikke til å betale utbytte for første kvartal, fremgår det av en melding fra tørrlastselskapet tirsdag kveld.

Selskapet betalte ut utbytter for hvert kvartal i hele 2022 – totalt beløp de seg til 49 millioner dollar. Og for året før – selskapets beste noensinne – utbetalte det 65 millioner dollar. Målet er å dele ut minst 80 prosent av resultatet etter skatt hvert kvartal.

Christen Sveaas' Kistefos er største aksjonær med 68,7 prosent, mens Erik G. Braathens Ojada er nest størst med 8,3 prosent.

Resultatvarsel

SVAK START NORMALT: Ifølge finansdirektør Kenneth Thu i Western Bulk. Foto: Western Bulk

Western Bulk varsler også at det kan gå mot et mindre underskudd i første halvår i år. Årsakene er en treg start på året, investeringer i reposisjonering av skip samt en «shortposisjon i et stigende marked».

– Det er relativt normalt for oss med en svak start på året som følge av sesongmessige svingninger. Selskapet har også investert i volumvekst og reposisjonering av skip fra Stillehavet til et høyere betalende Atlanterhavsmarked, forklarer finansdirektør Kenneth Thu overfor Finansavisen.

– I tillegg hadde markedet en brå økning for en kortere periode hvor selskapet var posisjonert for at ratene skulle fortsette på et lavt nivå, legger han til.

Med reposisjoneringen av fartøyene og investeringene i volum er utsiktene for andre halvår i år positive, understreker adm. direktør Hans Aasnæs i meldingen.

POSITIVE UTSIKTER: Ifølge adm. direktør Hans Aasnæs. Foto: Western Bulk

Investerer i flere skip

Western Bulks forretningsmodell går ut på å leie inn skip fra andre rederier og sørge for beskjeftigelse ved å sikre seg lastekontrakter, der resultatene avhenger av marginen selskapet klarer å oppnå mellom leiekostnader og fraktinntekter. Den innleide flåten varierer normalt mellom 110 og 150 bulkcarriere.

Etter å ha brukt det svakere markedet i første kvartal i år til å investere i økte volumer, ligger antallet nå på rundt 130, opplyser selskapet.

I fjor gikk Western Bulk med et overskudd etter skatt på 66 millioner dollar – selskapets nest beste resultat noensinne.

2021-rekorden på 81 millioner dollar står dermed fortsatt – et resultat adm. direktør Aasnæs fikk 13 millioner kroner i bonus for.