<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bestiller inntil 8 nye tørrlastskip

John Fredriksen-kontrollerte Seatankers skal ha bestilt fire kamsarmax-skip i Kina, med opsjoner på ytterligere fire skip.

    Publisert 20. mai 2023 kl. 17.28
    Oppdatert 21. mai 2023 klokken 12.25
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 402 ord
    KONTRAHERING: Ifølge TradeWinds-kilder skal skipsreder John Fredriksen ha bestilt opptil åtte tørrlastskip av kamsarmax-klassen.  Foto: Ivan Kverme

    Det er shippingavisen TradeWinds som melder at John Fredriksens private administrasjonsselskap Seatankers Management har bestilt opptil åtte tørrlastkip av kamsarmax-klassen ved det kinesiske Qingdao-verftet.

    Ifølge avisen betaler Seatankers vel 33 millioner dollar for hvert av de fire første skipene, med opsjoner på ytterligere fire søsterfartøyer. Skipene, som skal være på 82.000 dødvekttonn, ventes levert i 2025 og 2026.

    Investeringsrammen kan derfor ende opp på totalt 264 millioner dollar – nær 2,9 milliarder kroner etter dagens kurs.

    Bestillingen vil gjøre Fredriksen til den første som kontraherer kamsarmax-skip ved dette kinesiske verftet, som så langt bare har levert to tørrlastskip i den større klassen newcastlemax. Det er kip som blant andre Oslo Børs-noterte Golden Ocean Group, der Fredriksen selv er største eier, foruten 2020 Bulkers og Himalaya Shipping eier og driver.

    Fra før av har Golden Ocean Group ti kamsarmax-skip - en investering på 272 millioner dollar - i bestilling på Dalian Shipbuilding Industry Corp. Den første av disse 85.000-tonnerne er nylig levert, mens de ni øvrige følger etter i løpet av 2023 og 2024.

    Flere skip i ordreboken

    For to og en halv uke siden skrev Finansavisen at Fredriksen hadde bestilt inntil tre nye aframax-tankere i Kina.

    Ifølge VesselsValue gjaldt denne ordren 115.000-tonnere på Dalian. Alle var for levering i 2026, og prisen ble oppgitt til 59,5 millioner dollar pr. stykk.

    To av skipene skal være faste bestillinger, mens det tredje er en opsjon Fredriksen kan velge å benytte seg av hvis han ønsker det.

    Fra før av har han to aframax-ere i ordre på et annet verft i Kina, New Times Shipbuilding. Her er ferdigstillelse avtalt til 2024.

    Kontraheringsprisen for disse skal ha vært 46,5 millioner dollar pr. stykk, ifølge VesselsValue. Markedsverdien anslås av den nettbaserte verdivurderingstjenesten til 65,8 millioner dollar.

    I vinter skrev TradeWinds at Frontline-rederen privat også jaktet på en serie nye suezmax-ere, tankskip med en lastekapasitet på vel 1 million fat olje. Diskusjonene her skal imidlertid ha vært på et tidlig stadium den gangen, og er ikke blitt bekreftet.

    Selger også

    I våres kvittet Fredriksen seg med to LR2-tankskip, «Sea Puma» og «Sea Tiger», som var under bygging i Kina.

    Kjøper var et selskap i Navig8-systemet, som skal ha betalt 71,5 millioner dollar pr. stykk. Gevinsten ble anslått til rundt 400 millioner kroner.

    Han har også solgt aframax-tankerne «Sea Bay» og «Sea Hope» for 35 millioner dollar pr. stykk. Disse 110.000-tonnerne er bygget i 2009. Her ble kjøperen oppgitt å være et tyrkisk selskap.