<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dro inn over 500 mill. på ett kvartal

Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers tjente rått på råoljefrakt i første kvartal. Da drypper det også på aksjonærene.

Publisert 22. mai 2023
Oppdatert 22. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 310 ord
GODT I PLUSS: Herbjørn Hanssons tankrederi Nordic American Tankers satt igjen med 46,9 millioner dollar på bunnlinjen i første kvartal. Foto: Ivan Kverme

Nordic American Tankers-sjefen Herbjørn Hansson varslet allerede i februar at første kvartal «fyrte på alle sylindre». Det reflekteres i resultatene.

En gjennomsnittlig dagrate for de av rederiets skip som opererer i spotmarkedet på 60.005 dollar bidro til å gi et nettoresultat på 46,9 millioner dollar, vel 510 millioner kroner etter dagens kurs.

Dette er opp fra 36,0 millioner dollar i fjorårets fjerde kvartal, og kraftig opp fra minus 27,0 millioner dollar for ett år siden.

Inkluderer man skipene på lengre fraktkontrakter, var den daglige snittraten for hele flåten på 51.902 dollar pr. skip. Dette er ifølge selskapet den nest sterkeste inntjeningen for rederiet noensinne.

Det får aksjonærene betalt for. Utbyttet foreslås til 0,15 dollar pr. aksje – det samme som i fjerde kvartal i fjor. På New York-børsen, der selskapet er notert, handles aksjen til 3,80 dollar.

Nordic American Tankers

(Mill. USD)1. kv./231. kv./22
Driftsinntekter87,115,5
Driftsresultat54,7−20,9
Resultat etter skatt46,9−27,0

– Svært interessant marked

I rapporten skriver Hansson at den sesongmessige nedkjølingen man har sett så langt i markedet, allerede har bunnet ut på nivåer man i tidligere år ville ha ansett som en svært god inntjening.

«Det illustrerer at mangelen på suezmax-skip bør sikre et svært interessant marked for Nordic American Tankers fremover. Det vil være sesongavhengige bevegelser, men vi venter at inntjeningen vil være på høyere nivåer enn tidligere på grunn av den lave ordreboken», skriver han.

Den globale ordreboken for tankskip av suezmax-klassen er nå på kun 3 prosent. Det er historisk lavt, ifølge rederiet.

Rederen i Sandefjord drifter en flåte bestående av 19 slike skip, altså tankskip med en lastekapasitet på vel 1 million fat råolje.

Så langt i andre kvartal er det inngått kontrakter som sikrer selskapet en gjennomsnittlig timecharterrate på 42.111 dollar pr. skip pr. dag i perioden april-juni.

«Spotratene har nå snudd oppover, men hvis nivået oppnås for hele andre kvartal, vil det være et andre kvartal kun slått tre ganger i selskapets historie», poengterer Hansson.