<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rederier blir straffet for tørke i Panamakanalen

Containerskip blir tvunget til å lette på lastene og betale høyere avgifter, når Panamakanalen nå innfører begrensninger for skipsfarten på grunn av tørke. 

Publisert 22. mai 2023 kl. 14.46
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 389 ord
MAKS 13,41 METER NED: De største containerskipene blir nødt til å seile igjennom med kun 60 prosent av kapasiteten fylt opp for å få lov til passere igjennom Panamakanalen.  Foto: Bloomberg

I Panama gjør en tørke at myndighetene ved Panamakanalen blir tvunget til å innføre begrensninger for skipsfarten. 

Containerskip blir tvunget til å lette lastene sine og betale høyere gebyrer, samtidig som det er ventet at både begrensningene og avgiftene vil øke i styrke gjennom sommeren, skriver Bloomberg. 

Det har regnet under 50 prosent av av gjennomsnittlig mengde i Panama mellom februar og april, noe som gjør at det er cirka den samme mengden regn som i 2019 – som var det laveste nivået på to tiår, ifølge Everstream Analytics. I tillegg er det heller ingen tegn til regntiden, som vanligvis herjer før sommeren. 

40 prosent færre containere

Dette har ført til at Autoridad del Canal de Panamá (ACP) har bestemt seg for å iverksette to restriksjonstiltak, hvorav den første kommer på plass på onsdag denne uken og den neste kommer på mandag om én uke. 

Ifølge ACP må de største skipene redusere dybden de sitter i vannet, kalt dypgang, ved å frakte mindre last eller redusere vekten av lasten fra 24. mai, etterfulgt av en ytterligere reduksjon fra 29. mai. Da vil båtene kunne ha en dypgang på maksimalt 13,56 meter, ned fra allerede begrensede 13,72 meter, før de på mandag 29. mai får en maks grense på 13,41 meter. Vanlig dypgang er rundt 15,24 meter (50 fot), men under tørkeperiodene i 2019 og 2016 gikk dypgangsgrensen på 13,11 meter (43 fot). 

Med en så sterk begrensning kan det føre til at noen containerskip må reise igjennom kanalen med 40 prosent mindre last, skriver bransjenettstedet Splash247.

Dette har gjort at flere store rederier har kunngjort nye avgifter for gods som fraktes gjennom kanalen fra 1. juni.

Slitt med tørke siden 2016

Det er også ventet at de nye restriksjonene vil føre til forsinkelser og høyere kostnader for gods som fraktes gjennom kanalen, som vanligvis tar rundt 5 prosent av den årlige globale maritime handelen.

Av de største skipene gjennom kanalen i fjor utgjorde containerskipene 45 prosent av trafikken i Panamakanalen, foran av frakt av flytende petroleumsgass (LPG), tørrlast og LNG, skriver Bloomberg.

Kanalen, som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet, har slitt med mangel på vann siden før en utvidelse i 2016 som tillot mye større skip å passere. Det som gjør årets tørrperiode mer bekymringsverdig, er at meteorologer forutsier den nært forestående starten av El Niño, et værmønster som vanligvis gir tørrere klima over store deler av Mellom-Amerika.