Tilbudet er på 20 kroner pr. aksje, og tilbudsperioden strekker seg fra 7. til 21. juni, melder selskapet.
Wilh. Wilhelmsen Holding sitter allerede på 77,96 prosent av Treasure-aksjene. Da børsen stengte tirsdag ble de omsatt for 18,30 kroner stykket. Midt på dagen onsdag var kursen opp 9 prosent til 19,95 kroner. Wilh. Wilhelmsen Holding var marginalt opp til 270 kroner.
Treasure eier 11 prosent av den sørkoreanske logistikkjempen Hyundai Glovis.
Hyundai Glovis-aksjene Treasure sitter på er verdt 5,9 milliarder kroner, mens tilbudet fra Wilh. Wilhelmsen Holding verdsetter Treasure til 4,1 milliarder.
– Er for lavt
Nest største eier i Treasure er Nordea-fondene, som mener budet er for lavt:
– Vi er store aksjonærer i Treasure med over 9 prosent av selskapet. Gitt at underliggende verdier kun er et listet selskap – Glovis – er det lett å regne seg frem til en reell verdi av selskapet på rundt 29 kroner pr. aksje.
– Budet på 20 kroner synes vi derfor er for lavt, sier porteføljeforvalter Jon Fredrik Hille-Walle i Nordea til Finansavisen.
Nordea-fondene er også aksjonær i Wilh. Wilhelmsen Holding, der de sammen med flere av de andre eksterne aksjonærene har etterlyst aksjonærvennlige tiltak. Blant annet er det tatt til orde for en vurdering av å slå sammen A- og B-aksjene til en aksjeklasse, men uten å vinne gehør for dette hos storeier og konsernsjef Thomas Wilhelmsen.
– Vi setter pris på at styret i Wilhelmsen Holding øker aktivitetsnivået og adresserer rabatten til underliggende verdier. For aksjonærer i Wilhelmsen Holding er dette god anvendelse av kapital, sier Hille-Walle om budet.
Andre store aksjonærer i Treasure er Folketrygdfondet, som står oppført med 3,72 prosent, og Varner-familien gjennom VJ Invest og Varner Equities med 1,8 prosent.
Hyundai og Kia størst
Hyundai Glovis er en global leverandør av land- og sjøbasert logistikk. Selskapet har rundt 10.300 ansatte og er notert på Korea Exchange. Største aksjonærer er bilprodusentene Hyundai og Kia.
Gjennom aksjeposten selskapet har i Wallenius Wilhelmsen er Wilh. Wilhelmsen Holding en stor eier av bilskip og logistikktjenester. Men også Hyundai Glovis driver en stor bilskipsflåte.
Begrunnelsen for tilbudet er at det har vært lav likviditet i Treasure-aksjene over tid, og Wilh. Wilhelmsen Holding ønsker å tilby likviditet til Treasure-aksjonærene.
Dersom Wilh. Wilhelmsen Holding sitter med rundt 90 prosent av aksjene etter tilbudsperioden, vurderer selskapet å ta Treasure av børs.
«Avhengig av Wilh. Wilhelmsen Holding og de eksisterende Treasure-aksjonærenes beholdning av Treasure-aksjer etter tilbudsperioden, vil Wilh. Wilhelmsen Holding vurdere hvorvidt en videre børsnotering av Treasure-aksjene er hensiktsmessig på lang sikt», skriver selskapet.
Nordea kan med hjelp av enten Folketrygdfondet eller Varner blokkere Wilh. Wilhelmsen fra å nå 90 prosent og kunne gjennomføre en såkalt squeeze-out. For at Wilhelmsen skal passere en eierandel på 90 prosent må både Nordea, Varner og et SpareBank 1-fond, som eier 0,75 prosent, selge sine aksjer.