Frankrike trommer sammen støttespillere til en global karbonskatt for shippingindustrien i forkant av en klimakonferanse i Paris 22. og 23. juni, skriver Financial Times og støtter seg på flere kilder med kjennskap til saken.
Som vertskap for «Focus2030 – Summit for a New Global Financing Pact» håper president Emmanuel Macron å bygge en koalisjon av flere titalls land som kan komme med en oppfordring til medlemmene av FNs International Maritime Organization (IMO) om å bli enige om en karbonskatt på sitt møte i juli.
– Trenger nye inntektskilder
Én av avisens kilder opplyser at Frankrike har støtte fra Japan, Danmark, Kenya, Panama og Mexico – i tillegg til Solomonøyene og Marshalløyene som har gått i bresjen for en karbonskatt i årevis.
– Dette er et initiativ noen av partnerne våre har støttet i lang tid, og konferansen vil gi dem en viktig politisk plattform. Det er uomtvistelig at vi vil trenge nye inntektskilder for å finansiere kampen mot klimaendringer, og derfor vil vi støtte dette initiativet, sier en fransk diplomatisk tjenesteperson.
Dog er det fortsatt uklart hvilken form en karbonskatt på skipsfart vil ta. De to nevnte øystatene, som er spesielt utsatt for stigende havnivåer, har tatt til orde for en avgift på 100 dollar pr. tonn utslipp. Dette forslaget regnes ifølge Financial Times som det mest utviklede, og har blitt diskutert i franskregisserte arbeidsgrupper før konferansen.
Kritikk for slappe klimamål
Pengene fra avgiften skal ifølge forslaget gå til utvikling av nye drivstoff og hjelpe land med å hanskes klimaendringene. Solomonøyene og Marshalløyene er eksempelvis svært utsatt for stigende havnivåer.
En gruppe afrikanske land uttalte i mai at de vil støtte en karbonskatt med dette formålet.
Shippingindustrien blir kritisert for slappe klimamål. IMO har så langt nøyd seg med å halvere de årlige utslippene av drivhusgasser mellom 2008 and 2050. Motstanden mot en karbonskatt som eksempelvis vil ramme containerkjemper som danske AP Møller-Maersk kommer ifølge avisen fra industrilobbyister og shippingtunge medlemsland.
EU har allerede planer om å inkludere shipping i sitt system for handel med utslippskvoter, men en avtale om en karbonskatt på IMO-møtet i neste måned vil pålegge industrien en kostnad på utslipp globalt.