<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tror på langvarig tankfest

Tor Olav Trøim vil være med på det han mener blir en langvarig tankfest og bestiller to nye VLCCer for nær 2,8 milliarder kroner. 

Publisert 22. juni 2023
Oppdatert 22. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 350 ord
SER STORE MULIGHETER I RÅOLJETANK: Tor Olav Trøim på Pareto-konferansen på sensommeren i fjor, her fotografert sammen med Magni Partners' shippingspesialist Bjørn Isaksen (t.v.).  Foto: Ivan Kverme

Skipsreder John Fredriksens tidligere høyre hånd varsler nå en langvarig oppgangssyklus i tankfarten.

Trøim, som i sin tid i Fredriksen-gruppen blant annet hadde ansvaret for ledelsen av driftsselskapet Frontline Management i Oslo i flere år, fortalte om sine planer på Marine Money-konferansen i New York denne uken.

Ifølge shippingavisen TradeWinds skal nybyggingsordren plasseres i regi av Trøims selskap Magni Partners. Planen er at søsterskipene på 300.000 dødvekttonn skal stå klare i 2026 og 2027. 

Dual-fuel

Trøim har ikke villet oppgi hvilket verft kontrakten skal inngås med, men har antydet at investeringen vil ligge rundt 130 millioner dollar - tilsvarende 1,38 milliarder kroner - pr. skip.

Prisen dras opp av at skipene skal utstyres med såkalt dual-fuel-maskineri; motorer som kan veksle mellom å drives på flytende naturgass - LNG - og  bunkersolje.

– Jeg var bullish til tank i 1995 og 1996 og vi gikk nesten konkurs to ganger, både i 1998 og 2001, før vi fikk den langvarige oppturen i tankmarkedet mellom 2003 og 2008, sa Trøim.

Han tilføyde at hele Fredriksen-formuen ble skapt i løpet av disse fem årene.

– Nå kommer dette markedet igjen, sa han på konferansen i New York.

– Sterkere enn i 2003-2008

– Rundt 2005 og 2006 følte jeg at vi hadde gjort det; at det vi hadde bygget opp fungerte, og bestemte meg for å overlate ledelsen av Frontline til andre. Siden har jeg ikke sett på råoljetank. Men nå begynner dette markedet å bli interessant igjen. Etter 15 år er jeg påny i ferd med å bli bullish på tank, sa Trøim.

– Jeg er ganske sikker på at oppturen vi står foran er sterkere enn den vi så i 2003 og 2008, sa Trøim i et intervju med Poten & Partners styreleder Michael Tusiani på Marine Money-konferansen.

Tidligere har Trøim etablert blant andre riggselskapet Borr Drilling og tørrlastrederiene 2020 Bulkers og Himalaya Shipping i regi av Magni Partners etter at han sluttet hos Fredriksen i 2014.

Som sluttoppgjør etter de 19 årene hos Fredriksen fikk han med seg store aksjeposter i riggselskapet Seadrill og i gassrederiet Golar LNG. Seadrill-aksjene solgte han, mens Trøim fortsatt sitter med en stor aksjepost og har styreplass i Golar.