Skipsreder John Fredriksens tidligere høyre hånd varsler nå en langvarig oppgangssyklus i tankfarten.
Trøim, som i sin tid i Fredriksen-gruppen blant annet hadde ansvaret for ledelsen av driftsselskapet Frontline Management i Oslo i flere år, fortalte om sine planer på Marine Money-konferansen i New York denne uken.
Ifølge shippingavisen TradeWinds skal nybyggingsordren plasseres i regi av Trøims selskap Magni Partners. Planen er at søsterskipene på 300.000 dødvekttonn skal stå klare i 2026 og 2027.
Dual-fuel
Trøim har ikke villet oppgi hvilket verft kontrakten skal inngås med, men har antydet at investeringen vil ligge rundt 130 millioner dollar - tilsvarende 1,38 milliarder kroner - pr. skip.
Prisen dras opp av at skipene skal utstyres med såkalt dual-fuel-maskineri; motorer som kan veksle mellom å drives på flytende naturgass - LNG - og bunkersolje.
– Jeg var bullish til tank i 1995 og 1996 og vi gikk nesten konkurs to ganger, både i 1998 og 2001, før vi fikk den langvarige oppturen i tankmarkedet mellom 2003 og 2008, sa Trøim.
Han tilføyde at hele Fredriksen-formuen ble skapt i løpet av disse fem årene.
– Nå kommer dette markedet igjen, sa han på konferansen i New York.
– Sterkere enn i 2003-2008
– Rundt 2005 og 2006 følte jeg at vi hadde gjort det; at det vi hadde bygget opp fungerte, og bestemte meg for å overlate ledelsen av Frontline til andre. Siden har jeg ikke sett på råoljetank. Men nå begynner dette markedet å bli interessant igjen. Etter 15 år er jeg påny i ferd med å bli bullish på tank, sa Trøim.
– Jeg er ganske sikker på at oppturen vi står foran er sterkere enn den vi så i 2003 og 2008, sa Trøim i et intervju med Poten & Partners styreleder Michael Tusiani på Marine Money-konferansen.
Tidligere har Trøim etablert blant andre riggselskapet Borr Drilling og tørrlastrederiene 2020 Bulkers og Himalaya Shipping i regi av Magni Partners etter at han sluttet hos Fredriksen i 2014.
Som sluttoppgjør etter de 19 årene hos Fredriksen fikk han med seg store aksjeposter i riggselskapet Seadrill og i gassrederiet Golar LNG. Seadrill-aksjene solgte han, mens Trøim fortsatt sitter med en stor aksjepost og har styreplass i Golar.