Det er det 2008-bygde gasskipet «Iris Glory» i VLGC-klassen, altså very large gas carrier, som selges for 60 millioner dollar, vel 640 millioner kroner med dagens kurs.
– Vi er fornøyde med å fortsette flåtefornyingsprogrammet med avtalen om å selge «Iris Glory» så snart skipet er ferdig med periodekontrakten, sier adm. direktør Øystein Kalleklev.
Overfor Finansavisen sier rederisjefen at skipet først ble kjøpt av Avance for 70 millioner dollar da skipet var to år gammelt i 2010.
– Vi har nå tradet det i over 13 år, og det selges nå for 60 millioner dollar, så det vil jeg kalle en god trade. Det illustrerer hvor sterkt andrehåndsmarkedet er, sier han.
Verdihopp
Avance Gas satte opp en oversikt i forbindelse med rapporten for fjerde kvartal, der det fremgikk at rederiet ga en substansverdi på selskapet på rundt 120 kroner aksjen. Den gangen ble «Iris Glory» verdsatt til 50 millioner dollar, som vil gi en egenkapitalverdi på 15 millioner dollar.
– Nå selger vi for 60 millioner dollar, som betyr en egenkapitalverdi på 25 millioner dollar. Det er 67 prosent høyere enn anslaget vårt fra februar, sier Kalleklev.
Avance Gas solgte i fjor tre VLGC-skip bygget i 2008 eller 2009, og torsdagens salg er altså det fjerde i rekken. Det betyr at rederiet kun har ett tilsvarende skip i vintage-klassen igjen i flåten.
Skipet som selges, er for tiden på en toårig fraktkontrakt, og skipet vil leveres til de nye eierne et sted mellom september i år og januar 2024. Gevinsten anslås til 22 millioner dollar, vel 235 millioner kroner.
Nettoprovenyet etter tilbakebetaling av lease-finansieringen er ventet å bli på rundt 25 millioner dollar.
Flåtefornying
Rederiet har i løpet av fjoråret og i år tatt levering av fire nye VLGC-skip, og planlegger å ta levering av ytterligere to nybygg senere i år. Alle skipene skal kunne frakte ammoniakk i tillegg til flytende petroleumsgasser (LPG).
Det har også inngått nybyggkontrakter for to mellomstore gasskip (MGC), i tillegg til å ha opsjoner for ytterligere to MGC-skip til det som omtales som en konkurransedyktig pris på 61,5 millioner dollar for hvert skip.
– Skipssalget frigjør likviditet for å fortsette flåtefornyingen og for å fortsatt bedre karbonavtrykket og diversifisere lastene skipene våre kan frakte, sier Kalleklev.