<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tapte 100 millioner og gikk konkurs: – Vi fortsetter som før

Til tross for stortap i hundremillionersklassen og konkurs, satser de ansatte nå på en ellevill snuoperasjon i Lorentzen & Co. 

Publisert 11. juli 2023
Oppdatert 17. juli 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 571 ord
PRØVER IGJEN: Styreleder Christian Andersen i skipsmeglerhuset Lorentzen & Co. Foto: Eivind Yggeseth

Etter store tap gjennom flere år besluttet styret i skipsmeglerfirmaet Lorentzen & Co i forrige måned å levere inn oppbudsbegjæring, etter å ha skiftet navn til Lilleaker Shipping Advisors. 

Selskapet hadde da en gjeld på 92 millioner kroner, hvorav drøyt 70 millioner var gjeld til største aksjonær, Tidships.

«I oppbudsbegjæringen fra Lilleaker Shipping Advisors er det angitt at selskapet har eiendeler for cirka 7 millioner kroner, og at det er syv ansatte som ikke var sagt opp på tidspunktet for konkursåpning», sa bobestyrer Sofie Vikse i Wikborg Rein til Finansavisen i juni.

Samtidig uttalte styreleder Christian Andersen i det konkursrammede selskapet at ansatte hadde intensjon om å drive virksomheten videre. 

Nå bekrefter han at et knippe ansatte har kjøpt deler av konkursboet, og de skal videreføre samme type virksomhet. Blant de som blir med videre er både tidligere storeier Caroline Figenschou Tidemand og Andersens selv.

Tapssluk

Inntjeningen i Lorentzen & Co var pill råtten i en årrekke. Meglerselskapet slet med lønnsomheten, og i femårsperioden 2017 til 2021, hadde selskapet et akkumulert tap på 91 millioner kroner etter skatt. 

Den norske delen av virksomheten skal alene ha tapt rundt 10 millioner kroner årlig de siste fire årene. 

Inntektene har heller ikke vært i nærheten av å dekke selskapets lønns- og husleiekostnader. Men det stanser ikke Andersen og de ansatte fra å videreføre satsingen.

– Vi fortsetter som før, fortsetter Andersen.

Rettighetene til firmanavnet Lorentzen & Co og domenenavn, er det andre som har sikret seg fra konkursboet. Ifølge bobestyrer Vikse skal boet i tillegg ha gjennomført salg vedrørende virksomhet i Norge, Luxembourg og Shanghai.

– I utgangspunktet er det «business as usual» og ingen forandring, bortsett fra en liten detalj, nemlig at befraktningsvirksomhetene i New York og Athen er solgt ut av virksomheten. Men ellers er det ingen endringer og alt er likt, sier Andersen. 

Tøff konkurranse

Han opplyser at det er veldig stor konkurranse i markedet.

– Jeg kom inn her for fire år siden og det har vært en langsiktig snuoperasjon i måten å jobbe på som ikke har vist raske nok resultater. Men samtidig har det vært en god forbedring i inntjening over de fire årene, sier Andersen. 

Fra et underskudd på 47 millioner kroner i 2019, var tapet begrenset til 7 millioner i 2021.

Han trekker frem deres spesielle tilstedeværelse i Kina som en styrke. 

– Vi skiller oss ut ved at vi til tross for å være så små som vi er, har vi en veldig stor representasjon i Kina. Det er veldig få nisjebutikker som oss med en så tung kompetanse og så mange ansatte i Kina, sier Andersen og fortsetter:

– Kinesisk kapital er veldig konkurransedyktig, og det er veldig mye kapital tilgjengelig for rederier i hele verden. Det kommer vi til å fortsette å jobbe med slik vi har gjort lenge, sier han.

Tørrbulk over tank

Andersen er i god meglerstil, optimistisk til de fleste segmentene innenfor shipping. Han trekker frem et område som en potensiell vinner i tiden fremover.

– Vi er spesielt optimistiske på tørrlast, særlig inn mot neste år drevet av at det er en lav ordrebok. Men det har så langt i år vært en stor skuffelse. Samtidig ser vi på det fundamentale som gjør oss sikker på at det kommer en «rebound», sier han.

– Hvis vi ser på tank så har produktmarkedet vært helt vilt. Råoljemarkedet har også hatt noen topper som har vært veldig bra, men det er priset inn i verdiene. Jeg opplever derfor at det er vanskelig å gjøre noe på tank akkurat nå, avslutter Andersen.