<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gjør det bedre enn markedet

John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group gjør det bedre markedet og fortsetter å betale utbytte.

Publisert 29. aug. 2023
Oppdatert 29. aug. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 242 ord
Article lead
lead
NY MANN VED RORET: John Fredriksens nye tørrlastsjef  Lars-Christian Svensen har ansvaret for den daglige ledelsen av driftsselskapet Golden Ocean Management, som har kontor på Aker Brygge i Oslo. Foto: Mats Finnerud
NY MANN VED RORET: John Fredriksens nye tørrlastsjef  Lars-Christian Svensen har ansvaret for den daglige ledelsen av driftsselskapet Golden Ocean Management, som har kontor på Aker Brygge i Oslo. Foto: Mats Finnerud

GOGL

Regnskapet for tremånedersperioden april-juni, som ble offentliggjort tirsdag morgen, viser et nettoresultat på 34,9 millioner dollar, mens konsenusforventningen var 21 millioner dollar.

– Vi har gjort det bedre enn markedet og i gjennomsnitt har hvert av skipene seilt inn 4.700 dollar mer pr. dag enn Baltic Dry Index' tall viser, sier adm. direktør Lars-Christian Svensen i kvartalsrapporten.

Styret har vedtatt et utbytte på 0,10 dollar pr. aksje, det samme som etter første kvartal, mens fortjenesten pr. aksje endte på 0,17 dollar.

Resultatet inkluderer positive bidrag fra tilknyttede selskaper og rentebytteavtaler, og justert for dette ligger bidraget fra driften av den store tørrlastflåten på linje med forventningene fra analytikerkorpset.

I første kvartal leverte rederiet et underskudd på 8,8 millioner dollar, mens overskuddet i det knallsterke tørrlastmarkedet i andre kvartal i fjor endte på 163,7 millioner dollar.

Timecharterinntjeningen for capesize-skipene i flåten endte i kvartalet på 19.100 dollar dagen, mens panamax-ene seilte inn et daglig gjennomsnitt på 15.600 dollar.

Ifølge Clarksons Securities ligger snittinntjeningen for capesize-skipene hittil i år på 12.700 dollar dagen, mens panamax-flåten har seilt inn 11.500 dollar dagen de åtte første månedene av året.

For tredje kvartal er 79 prosent av flåtekapasiteten i capesize-segmentet dekket til en gjennomsnittsrate på 18.300 dollar dagen.

Tilsvarende er nesten hele kapasiteten i panamax-flåten dekket med kontrakter som sikrer rederiet en inntjening på 13.500 dollar pr.skip pr. dag.

Så langt i kvartalet betyr det at Golden Ocean har gjort det 5.300 dollar bedre enn markedet.

GOLDEN OCEAN GROUP

(Mill. USD)2.kv./20232.kv./2022
Driftsinntekter213,4316,7
Driftsresultat43,6155,8
Resultat før skatt34,9163,8
Resultat34,9163,7