<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

To segmenter står for halvparten av alle ordrene

LNG- og containerskip står for halvparten av ordrene hos de globale verftene.

Publisert 25. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 289 ord
POPULÆRT: Etter at etterselen etter naturgass har økt kraftig de seneste åreene, dominerer nå LNG-skip ordrebøkene til verftene globalt. Her fra Daewoos verft i Geoje, Sør-Korea.   Foto: Bloomberg

Tall for analyseselskapet Clarksons Research viser at hele 50 prosent av den globale ordreboken, målt i CGT, er for bare to shippingsegmenter, LNG og containere, skriver Splash247. 

Analyseselskapets kommende rapport «Shipping Review & Outlook» viser tydelig de store variasjonene i ordrebøkene. I den ene enden har man LNG-ordrene, som nå utgjør 53 prosent av den eksisterende flåten, mens på den andre enden av skalaen har man ordrene for tankskip, som bare utgjør 5 prosenten av den eksisterende flåten. 

I tillegg kommer det også frem at den globale verftskapasiteten fortsatt er 35 prosent lavere enn den var i toppåret 2011. Ifølge rapporten er det også begrenset med ledig kapasitet hos verftene, ettersom ordreboken er 3,5 ganger større enn fjorårets totale produksjon. Som innebærer at eiere av tørrlast- og tankskip som vurderer å fornye flåten, står overfor lange ventetider samt høye priser. 

Ifølge Clarkson er nå 31 prosent av den globale handelsflåten over 15 år, og 30 prosent av tonnasjen blir rangert i D- og E-kategoriene Carbon Intensity Indicator (CII) av International Maritime Organizations. 

– Fullt ut 2026

Etter flere år hvor verftskapasitet er blitt mindre, har den globale kapasiteten endelig økt samtidig som det er blitt rekordlange ordrebøker og en stadig økende aksept for at mye av dagens flåte må erstattes for å oppfylle nye grønne forskrifter. skriver Splash.

– Verftene har den lengste ordreboken i historien, og 2026 vil snart være full også, sa Dag Kilen i Fearnley til Splash tidligere denne måneden.

Verftskapasiteten økte med 1,8 prosent til 67,1 millioner bruttotonn i fjor, og det er ventet at dette vil stige til 69 millioner bruttotonn innen 2025, før det når en topp i 2030 på 81 millioner bruttotonn, anslår Maritime Strategies International. 

Selv om det er en betydelig oppgang fra dagens nivå, vil det likevel være 26 prosent under toppen i 2011.