<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Utbyttemaskin» dropper utbytte for tredje kvartal på rad

Western Bulk Chartering betalte ut over en halv milliard kroner i utbytte i fjor. I 2023 har ikke aksjonærene fått en krone.

Publisert 13. okt. 2023
Oppdatert 13. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 256 ord
VARSLER: Western Bulk dropper utbytte i tredje kvartal. Her «Western Moscow» ved Golden Gate-broen i San Fransisco. Foto: Western Bulk

 

Western Bulk melder i et resultatvarsel fredag morgen at selskapet ikke klarte å dra nytte av markedsvolatiliteten som ble observert i tredje kvartal, hovedsakelig på grunn av en kort posisjon som ble holdt da det sterke markedshoppet skjedde i august, kombinert med investeringer i nye handelsmønstre.

Det betyr at det ikke blir betalt utbytte i tredje kvartal, til tross for at selskapet i halvårsrapporten meldte om positive utsyn for andre halvår. Det ble heller ikke betalt ut utbytte i første eller andre kvartal i år.

Utbyttemaskin

Selskapet har vært omtalt som en «utbyttemaskin» etter at det betalte ut utbytter for hvert kvartal i hele 2022 – totalt beløp de seg til 49 millioner dollar. Og for året før – selskapets beste noensinne – utbetalte det 65 millioner dollar. Selskapet har hatt som mål å dele ut minst 80 prosent av resultatet etter skatt hvert kvartal.

«Selv om handelsytelsen genererte positiv netto fraktinntekt (Net TC), var det ikke høyt nok til å generere positiv inntjening etter skatt for perioden,» skriver selskapet i resultatvarselet.

Siden Western Bulk hovedsakelig fokuserer på å handle i kortsiktige markeder, forventes ikke den svake ytelsen i tredje kvartal å ha en negativ innvirkning på kommende kvartaler, mener selskapet. Etter en svak start på året, forventes imidlertid resultatene for hele 2023 å ende i negativt terreng.

Western Bulks forretningsmodell går ut på å leie inn skip fra andre rederier og sørge for beskjeftigelse ved å sikre seg lastekontrakter, der resultatene avhenger av marginen selskapet klarer å oppnå mellom leiekostnader og fraktinntekter. Den innleide flåten varierer normalt mellom 110 og 150 bulkcarriere.