<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Infiltreringen er ekstrem

Maersk-topp erkjenner at rederier har et narkotikaproblem. Dette vil EU nå slå ned på.

Publisert 18. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 414 ord
MER Å GJØRE: For narkotikahundene ved havnen i Antwerpen. Foto: NTB

Narkotikaen strømmer inn gjennom europeiske havner, og tall fra overvåkningsorganet EMCDDA viser at rekordhøye 303 tonn kokain kom inn i EU i 2021. Onsdag vil Europakommisjonen foreslå en plan for å slå ned på smuglingen via globale shipping-ruter, skriver Financial Times.

ET AV VERDENS STØRSTE: Containerskipet Majestic Maersk ved kraner tilhørende APM Terminals i den spanske havnebyen Algeciras. Foto: NTB

Det største knutepunktet i europeisk kokaintrafikk er belgiske Antwerpen, der tollmyndigheter opplyser  at 110 tonn ble beslaglagt i 2022 – også det rekord. I juli i år oppdaget Rotterdams havnemyndigheter 8 tonn kokain med gateverdi 600 millioner euro på et Maersk-skip, det største kokainbeslaget i Nederland noensinne.

Skanner 2 prosent

– Rederier har å gjøre med noen av de farligste folkene i verden. Måten de infiltrerer hele forsyningskjeden på, og ikke bare shipping- eller havnesiden, er ganske ekstrem, sier Keith Svendsen, som leder Maersk-datterselskapet APM Terminals.

Ifølge utkast avisen har sett vil EU ha mer samarbeid mellom europeiske havner, regjeringer og private selskaper gjennom en «European Ports Alliance», der tollkontroller er et prioritert område. 200 millioner euro foreslås tildelt for å finansiere utstyr til skanning av containere fra 2024.

ADVARER: APM Terminals-sjef Keith Svendsen. Foto: LinkedIn

Antwerpen skanner nå kun rundt 2 prosent av varene som passerer, men planlegger å skanne alt som kommer fra Latin-Amerika og i såkalte «høyrisiko»-containere innen 2028. Kun 5 prosent av disse blir sjekket i dag.

– Ansatte tvinges

Driftsdirektør Claudio Bozzo i MSC opplyste til Financial Times i august at det fører med seg kostnader å gjøre alle containere tilgjengelig for inspeksjon, men Svendsen i Maersk er mer opptatt av de ansatte.

– Det har vært tilfeller av infiltrering der ansatte blir tvunget til å hjelpe, sier han, og understreker overfor avisen at Maersk ikke er ansvarlig for narkotikaen i containerne sine. 

– Det som har gått galt, er at vi har internasjonal narkotikahandel som bruker legitim infrastruktur til å frakte produktet ved å infiltrere forsyningskjeder, fortsetter APM Terminals-sjefen.