<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Lunefullt marked

Takket være solid kontraktsdekning fortsetter Belships å tjene gode penger i svakere markeder.

Publisert 9. nov. 2023
Oppdatert 10. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 425 ord
STADIG I PLUSS: - Vi kan holde vår lave cash break-even uendret til neste år, sier Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård. Foto: Iván Kverme

 

– Markedet har vært lunefullt i år, men volumene som fraktes på ultramax-skipene øker jevnt og er på all time high. I år har flåteeffektiviteten vært litt for god til at ratene er blitt veldig høye, men med litt tålmodighet bør dette stramme seg til, sier Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård til Finansavisen.

I tredje kvartal endte resultatet i det børsnoterte Oslo-rederiet på 15,3 millioner dollar, mot 49,8 millioner dollar i samme periode i fjor.

Belships-sjefen sier seg godt fornøyd med resultatet:

– Vi kan fortsette å betale et solid utbytte. Vi drar nytte av god kontraktsdekning samtidig som Lighthouse Navigation fortsetter å skape overskudd og viser god risikostyring.

Lav break-even rate

Tørrlastrederiet blar nå opp et utbytte på 0,45 kroner pr. aksje. Tilsammen er det betalt utbytter på 8,10 kroner pr. aksje de siste to årene.

Det vil si at 122 prosent av markedsverdien på selskapet er tilbakebetalt fra Frode Teigen og Belships fusjonerte for fem år siden. Fusjonen ble gjort på 6,60 kroner pr. aksje.

Timecharterinntjeningen pr. skip pr. dag i tredje kvartal var 17.905 dollar. Så langt er 87 prosent av kapasiteten målt i antall skipsdager i fjerde kvartal sikret laster til 17.800 dollar dagen.

Vel 40 prosent av kapasiteten de neste fire kvartalene har beskjeftigelse til samme gjennomsnittsrate, mens Belships trenger 10.900 dollar dagen for å kunne drive skipene i kontantmessig balanse.

– Vi kan holde vår lave cash break-even uendret til neste år, noe jeg mener viser at vi driver godt. Finansieringen vår med fastrente er nå lavere enn den amerikanske styringsrenten, sier Skarsgård.

Stor flåte

Medregnet åtte nybygg som er bestilt i Japan teller flåten 38 supra- og ultramax-carriere. Belships har kjøpt 33 skip de siste årene og solgt 10 eldre bulkcarriere.

Nybyggene er ifølge selskapet fullfinansiert uten noe som helst egenkapital, med full fleksibilitet og kjøpsopsjoner underveis.

– Mens verftene er opptatt av å bygge for andre shippingsegmenter har dette skapt lang ventetid og mindre kapasitet for tank- og tørrlastskip. Når mange snart finner ut at det er på tide å modernisere flåtene sine, tror vi det er gode sjanser for at markedet og skipsverdier bør kunne øke. Det skal vi forhåpentligvis kapitalisere på, sier Skarsgård.

Belships-aksjen var opp 3,94 prosent til 17,96 kroner mot slutten av dagen torsdag. Det gir rederiet en markedsverdi på drøye 4,5 milliarder kroner. Aksjen har steget 245 prosent de siste fem årene.

BELSHIPS

(Mill.USD) 3.kv./23 3.kv.22
Driftsinntekter 125 210,5
EBITDA 33 56,4
Driftsresultat 22,3 53,9
Resultat før skatt 15,3 50,1
Resultat 15,3 49,8