<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tonnasjeskvis i Atlanterhavet – capesizeratene opp ytterligere 9 prosent

I løpet av den siste uken har capesizeratene gått opp 61 prosent.

Publisert 28. nov. 2023
Oppdatert 28. nov. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 231 ord
ØKTE RATER: Capesizeratene stiger ytterligere 9,4 prosent. Foto: Bergesen

Oppgangen fortsetter for tørrbulkratene. Tirsdag stiger capesizeratene ytterligere 9,4 prosent til 34.700 dollar, panamaxratene er opp 1,5 prosent til 18.900 dollar mens supramaxratene stiger 1,0 prosent til 14.200 dollar, ifølge tall fra Clarksons.

I løpet av den siste uken har dermed capesizeratene gått opp 61,6 prosent mens ratene er opp 87,7 prosent i løpet av den siste måneden.

I en rapport fra Clarksons skriver analytikerne at den siste tids økning i capesizeratene skyldes mangel på tilgjengelig tonnasje i Atlanterhavet, kombinert med god etterspørsel.

– Tonnasjeskvis i Atlanterhavet

– Det er tonnasjeskvis i Atlanterhavet. En oppgang i capesizeratene på 60 prosent på en uke er ikke vanlig, men dette markedet følger sesongsvingninger. Vi så litt av det samme i fjor da det var en ganske sterk oppgang på slutten av året, sier Even Kolsgaard, analytiker i Clarksons, til Finansavisen.

På Oslo Børs faller Golden Ocean 0,4 prosent, 2020 Bulkers er ned 0,7 prosent, Belships faller 0,3 prosent mens Jinhui Shipping legger på seg 2,8 prosent.

Baltic Dry-indeksen, som viser inntjeningsnivået for frakt av tørrlast som kull, korn og jernmalm, stiger 5,8 prosent til 2.391 poeng. Indeksen, som utarbeides av London-baserte Baltic Exchange, var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng, mens all-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng. Baltic Dry-indeksen betraktes som en indikator for global økonomisk aktivitet, da den reflekterer etterspørselen etter frakt av råvarer.