<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Markedet er hypet, men det kommer

Avance Gas er i ferd med å øke fleksibiliteten i flåten, og har kjøpt mindre båter til svært gunstige priser. Ammoniakkmarkedet kommer, spår konsernsjef Øystein Kalleklev.

Publisert 29. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 383 ord

 

Utsikter til sterk flåtevekst senket forventningene til LPG-markedet i 2023, men mye takket være en kraftig importvekst fra Kina har disse blitt gjort til skamme.

– Mange var bekymret, men lengre seilingsdistanser har veid opp. Kineserne har økt LPG-importen med 25 prosent i år. Når du frakter fra USA til Kina blir reisene veldig lange, og markedet har faktisk blitt supertight, sa Avance Gas-sjef Øystein Kalleklev da han gjestet Børsmorgen onsdag.

– Folk har undervurdert Kina

Kalleklev mener folk har undervurdert kineserne.

– De er veldig flinke på å finne ut hva som er billigst, og nå er LPG mye billigere enn LNG, fortsatte han, og forklarte Kinas høye LPG-import i hovedsak med igangsettingen av veldig mange nye plastfabrikker. 

– Disse trenger propan til å lage propylen, som igjen videreforedles til plast. Propan er dessuten ekstremt anvendelig, og kan brukes til oppvarming, gjødsel og som drivstoff i biler. I tillegg har du raffineriene, la konsernsjefen til.

Øker spot-eksponeringen

På spørsmål om det er noe som har bekymret, trakk Kalleklev frem flåteveksten.

– Det var en grunn til at vi sikret litt av eksponeringen i år, enten i form av TC-kontrakter (faste kontrakter, time charter) eller fraktderivater. Vi ville ikke «bette» hele butikken og ha 100 prosent spot-eksponering, sa han og pekte videre på at rederiet øker spot-eksponeringen inn mot neste år.

- Flåteveksten avtar kraftig, og begynner å bli lav. Problemene i Panamakanalen vil vare langt inn i neste år, og propanarbitrasjen mellom USA og Kina vil holde seg sterk, forklarte Kalleklev.

– Vi liker å kjøpe billig

Avance Gas-sjefen trakk også frem at rederiet er i ferd med å øke fleksibiliteten i flåten.

– I sommer bestilte fire MGC-er (medium-sized gas carriers) til en fryktelig god pris på et verft i Kina. Vi liker å kjøpe billig, og ga 61,5 millioner dollar for hver av disse. Nå ser vi at koreanske verft markedsfører tilsvarende, eller noe større skip, til 78 millioner dollar, sa han.

– Båtene har en spesiell «spekk», og kan ta både LPG og ammoniakk. Ammoniakkmarkedet er kanskje litt «hypet», men det kommer. USA har bygget ut veldig mye «clean ammonia», fabrikker som egentlig tar gass og gjør den om til blå ammoniakk. Dette blir også et fraktmarked, og det er fint å ha båter som kan frakte begge deler, la Kalleklev til.