<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Containerskip unngår Rødehavet

Verdens største containerrederi unngår Rødehavet etter angrepene mot handelsskip. Det kan føre til mindre kapasitet og høyere rater i markedet. 

Publisert 16. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 298 ord
OMDIRIGERER: Verdens største containerselskap unngår Rødehavet etter angrep på handelsskip. Foto: Bloomberg

Verdens største containerrederi, MSC Meditarranean Shipping Co., har sammen med konkurrenter omdirigert skip til å unngå Rødehavet, som følge av angrepene mot kommersielle lasteskip fra Houthi-opprørerne i Jemen. Det melder Bloomberg lørdag. 

I stedet må noen av skipene gå via den sørlige spissen av Afrika, en lang omvei.   

Omdirigeringen skjer etter at skipet MSC Palatium III ble angrepet i Rødehavet på fredag. Det var ingen skader blant mannskapet på skipet, men skipet er tatt ut av drift for reparasjoner etter hendelsen. 

«På grunn av denne hendelsen og for å beskytte liv og sikkerhet for våre sjøfolk, vil MSC-skip ikke passere Suezkanalen øst- og vestgående inntil passasjen gjennom Rødehavet er trygg,» uttalte selskapet i en melding. 

Skjøt ned drone

Situasjonen i Rødehavet har blitt mer anspent og usikker etter at krigen mellom Hamas og Israel brøt ut 7. oktober. De Iran-støttede houthi-opprørerne i Jemen har utført en rekke angrep på fartøyer i Rødehavet, samt skutt droner og raketter mot Israel.

Tidligere denne uken ble det norske tankskipet «Strinda» truffet av en rakett skutt fra et houthi-kontrollert område, men ingen ombord ble skadd.

Storbritannias forsvarsminister Grant Shapps melder lørdag at det britiske marineskipet HMS Diamond har skutt ned en antatt angrepsdrone som var rettet mot handelsskip.

Mindre kapasitet

Omdirigeringen av verdens containerflåte rundt konfliktsonen under Israels krig mot Hamas i Gaza truer med å øke fraktratene og forårsake forsinkelser som sprer seg over hele globale forsyningskjeder. 

Det har ført til at flere containeraksjer steg på børsene på fredag, i påvente av at forstyrrelsene vil redusere overskuddet av kapasitet. 

MSC, som er privat eid og basert i Genève, kontrollerer omtrent en femtedel av kapasiteten i det globale containermarkedet.

Omtrent 5 prosent av verdenshandelen er avhengig av Panamakanalen og 12 prosent avhenger av Suez, ifølge Marco Forgione, generalsekretær ved Institute of Export & International Trade. Tørke i Panama skaper en flaskehals for skip.