Det opplyser pressekontakt Ellen Maria Skjelsbæk i Equinor til Finansavisen.
– Vi følger situasjonen nøye og har gjort det over lengre tid. Vi vurderer tiltak, sier hun.
For Equinor er det snakk om 20-30 skip som går i området årlig.
– Vi følger situasjonen nøye og er i dialog med eiere av skip som frakter på våre vegne og med andre aktører i industrien. Vi har valgt å omdirigere skip i området, men har ikke tatt en beslutning om videre aktivitet, følger Skjelsbæk opp.
Equinors sjøtransport av råolje, flytende raffineriprodukter, flytende petroleumsgass og LNG-volumer innebærer mer enn 2.300 reiser verden over pr. år og frakter om lag 100 millioner tonn årlig, ifølge selskapets hjemmesider.
Aksjekursen i Equinor løfter seg 3,3 prosent på Oslo Børs mandag, mens Vår Energi og Aker BP, som varslet om nedetid på oljefeltet Alvheim, stiger henholdsvis 3,7 og 2,2 prosent. Analytiker John Olaisen mener det er oljeprisen som driver selskapenes kursoppgang. Brent-prisen er opp to prosent mandag ettermiddag på frykt for eskalering i Midtøsten og eventuelle sanksjoner mot oljeproduserende land som Iran.
BP vil stanse skipninger
Mandag varslet den britiske oljegiganten BP at det stanser all skipsfart gjennom Rødehavet på grunn av flere angrep fra Houthi-militsen den seneste tiden.
Flere shippingselskaper unngår nå Rødehavet, rapporterer Reuters. Suezkanalen er svært viktig for skipstrafikk ettersom den kutter lange distanser for båter som skal frakte varer fra øst til vest.
Frontline-sjef Lars Barstad uttalte til TDN Direkt mandag at Frontline vil unngå Rødehavet i den grad det er mulig. Han mener avgjørelsen fra BP øker presset politisk for å gjøre noe med sikkerheten i området.