<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bredt shippingfall etter Mærsk-helomvending

Den japanske shippingindeksen faller 6,5 prosent etter at Mærsk gjenopptar Rødehavet-trafikken.

Publisert 25. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 322 ord
NEDTUR: Kawasaki Kisen-aksjen faller 8,6 prosent på den japanske Nikkei-børsen. Her avbildet et av selskapets containerskip i 2018. Foto: Bloomberg

Noen få asiatiske børser holdt åpent 1. juledag, og det var ikke de største bevegelsene å spore. Japanske Nikkei steg 0,3 prosent, mens Shanghai Composite i Kina gikk frem 0,1 prosent.

Søndag kveld kom nyheten om at Mærsk forbereder gjenoppstart av skipstransport i Rødehavet. Den danske containergiganten var først ute med å varsle at de dropper å bruke Suezkanalen som følge av angrepene fra houthi-opprørere i Jemen, og mange rederier fulgte kjapt etter.

Dermed gikk skipsferden den lange omveien rundt Afrika i en periode, noe som sendte fraktratene og shippingaksjene rett opp. Nå er kan det imidlertid være duket for nedtur for aksjene.

– Mens markedene var blandede, var den eneste åpenbare trenden nedgangen for shippingselskaper, sier Takehiko Masuzawa, handelssjef i Phillip Securities Japan ifølge Reuters.

Bredt shippingfall

Japanske shippingaksjer steg 17 prosent forrige uke som følge av høyere fraktrater, men mandag falt shippingindeksen med 6,5 prosent. Det var også den bransjeindeksen som falt mest blant Tokyo-børsens 33 underindekser, skriver nyhetsbyrået.

Blant shippingaksjene falt Kawasaki Kisen 8,6 prosent, mens Nippon Yusen og Mitsui OSK Lines falt henholdsvis 6,5 og 5,6 prosent.

Ellers var det stort sett rolig på Nikkei-børsen, ifølge Masuzawa.

– Gevinstene var begrenset ettersom investorer nølte med å inngå aktive veddemål mens utenlandske markeder holdt julestengt.

Gjenopptar skipstrafikken

Det var 15. desember Mærsk stanset all transport av sine skip gjennom Rødehavet. Søndag opplyste rederiet at de anser sikkerhetssituasjonen for å ha bedret seg etter at det flernasjonale sikkerhetsinitiativet Operation Prosperity Guardian (OPG) er opprettet og i drift, skriver NTB.

– Nå som OPG-initiativet er i iverksatt, forbereder vi oss på å la våre skip gjenoppta seilasen gjennom Rødehavet i både østgående og vestgående retning, varslet selskapet i en pressemelding.

Houthiene har rettet angrepene mot skip de mener er forbundet med Israel, noe de gjør i solidaritet med palestinerne.

Sjøveien gjennom Rødehavet er den viktigste handelsruten mellom Asia og Europa. Et av Mærsks skip ble angrepet tidlig i konflikten. Sikkerheten til de ansatte har fortsatt høyest prioritet, understreker rederiet.