<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

KCC overgår guidingen

Klaveness Combination Carriers får en inntjening over guidingen for fjerde kvartal.

Publisert 28. des. 2023
Oppdatert 28. des. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
MARKEDSOPPDATERING: Oslo-rederiet KCC kom med en oppdatering for inntjeningen i andre kvartal. Avbildet er en smilende Engebret Dahm.  Foto: Thomas Bjørnflaten
MARKEDSOPPDATERING: Oslo-rederiet KCC kom med en oppdatering for inntjeningen i andre kvartal. Avbildet er en smilende Engebret Dahm.  Foto: Thomas Bjørnflaten

Oslo-rederiet Klaveness Combination Carriers kom torsdag med en markedsoppdatering for flåtens foreløpige inntjening i fjerde kvartal. Selskapet rapporterer om en gjennomsnittlig fraktinntekt over guidingen.

Rederiet skriver at gjennomsnittlig fraktinntekter (TCE) for CABU- og CLEANBU-skipene lander over guidingen som var på intervallet 34.000–35.000 og 34.000–35.000 dollar per dag.

Dette kommer som følge av et strekt produktmarked og et forbedre tørrlastmarked mot slutten av året. 

Lastevolumet under de seks målsatte kontraktene er i tråd med det faktiske volumet for 2023, og forventes totalt å dekke hele tankkapasiteten til CABU-flåten i 2024. Omtrent 40 prosent av lastevolumet vil være på faste rater, mens de resterende 60 prosent vil være indekskoblet. Ratenivået for faste kontrakter er på historisk sterke nivåer, men noe lavere enn kontraktnivåene for 2023 på grunn av et svakere produkttankmarked de siste månedene av 2023 sammenlignet med samme periode året før, opplyser selskapet.

Nye kontrakter

Videre opplyser rederiet at kontraktsfornyelser innen segmentet kaustisk soda går frem som planlagt, med tre av av seks målsatte kontrakter for 2024 signert. De resterende tre kontraktene forventer å bli ferdigstil i løpet av de tre første ukene i januar 2024. 

Styrer unna Rødehavet

Klaveness Combination Carriers har for øyeblikket ingen skip i Rødehavsområdet. CABU-skip handler ikke i dette området, mens CLEANBU-skip fra tid til annen passerer gjennom Rødehavet.

– Selskapet overvåker situasjonen i Rødehavet nøye og vil kontinuerlig evaluere utviklingen. Med mindre situasjonen i Rødehavet forbedres, er det usannsynlig at selskapet vil seile noen av sine skip gjennom området, skriver de i meldingen.