Danske Maersk fikk et resultat på 4.362 millioner dollar før skatt i fjor – ned fra formidable 30.231 millioner dollar i 2022.
Fjerde kvartal endte sågar med et tap på 436 millioner dollar, mot en gevinst på 5.293 millioner dollar i tilsvarende periode året før.
Resultatet reflekterer naturlig nok de signifikant lavere ratene som ble oppnådd i fjor, sammenlignet med 2022, som ennå var preget av den coronadrevne shippingboomen.
Rater opp på Houthi-bråk
Maersk regner med at det globale containervolumet vil øke med 2,5 til 4,5 prosent i år, og at selskapets vekst vil være på linje med dette. Konflikten i Rødehavet, der Houthi-opprørere fra Jemen har angrepet skip og fått rederne til å beordre lange omseilingsruter, er imidlertid en sterk usikkerhetsfaktor, skriver Maersk i kvartalsrapporten.
Maersk
(Mill. USD) | 2023 | 2022 |
Driftsinntekter | 51.065 | 81.529 |
Driftsresultat | 3.934 | 30.860 |
Resultat før skatt | 4.362 | 30.231 |
Årsresultat | 3.908 | 29.321 |
Etter at konflikten eskalerte i desember i fjor, har containerratene skutt i været. Drewry World Container Index, som måler globale shippingrater for 40-fots containere, sto 1. februar i 3.824 dollar, opp fra 1.382 dollar 30. november i fjor.
Maersk har selv vært litt av og på når det kommer til seilinger gjennom det livsfarlige farvannet i Rødehavet. Rederiet stanset trafikken etter to angrep mot skipet «Mærsk Hangzhou» på under ett døgn ved årsskiftet. Opprørerne, som kom i fire båter, skal ha vært bare 20 meter unna skipet, ifølge nyhetsbyrået AFP. Tre av angrepsbåtene ble senket og ti opprørere ble drept.
Senere startet rederiet seilingene opp igjen, for deretter å si stopp etter to nye angrep i januar.
Mye ny tonnasje
Ifølge The Loadstar ble det levert et rekordhøyt antall nye containerskip i januar: 41 skip med en samlet kapasitet på 300.000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) ble sjøsatt, inkludert åtte skip med en kapasitet på mer enn 15.000 TEU hver.
«Så langt har markedet vært i stand til å absorbere denne kapasiteten uten for mye trøbbel, hjulpet av problemene i Rødehavet», uttaler konsulentselskapet Alphaliner, referert av The Loadstar.
Hva som vil skje med ratene dersom Houthi-konflikten plutselig blir løst, og seilingene gjennom Suezkanalen kan foregå uhindret igjen, er derimot usikkert.
Maersk var lenge verdens største containerrederi, men ble for to år siden forbigått av sveitsisk-italienske Mediterranean Shipping Company (MSC).