På andreplass i bilfrakt
I bilfrakt til sjøs er bare Japan nå større enn Norge. Og både i råolje- og gasstankfart og i offshore er Norge på tredjeplass i verden.
Skipene som skal benytte ammoniakken er begge i Aurora-klassen. Höegh har i alt 12 skip av Aurora-klassen i bestilling.
Direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova, Astrid Lilliestråle, er fornøyd med planene til Höegh Autoliners om å introdusere ammoniakkdrift for sin flåte.
– Vi registrerer at rederiet vil være en av spydspissene som tar i bruk ammoniakk i skip, og har ambisjoner om å gjøre tiltak for å tilpasse seg nødvendige endringer og senere krav som vil komme mot lavutslippssamfunnet, sier Lilliestråle i en pressemelding tirsdag.
Hver av Höegh Autoliners to planlagte ammoniakkfartøyer er innvilget cirka 73 millioner kroner i støtte fra Enova, slik at totalt støttebeløp blir på 146 millioner kroner.
– Hos Höegh Autoliners tar vi lederskap ved å aktivt samarbeide med et bredt spekter av svært kvalifiserte og engasjerte leverandører for å gjøre ren ammoniakk levedyktig som et nullutslippsbrennstoff for skipsfart, sier adm. direktør i Höegh Autoliners, Andreas Enger.