Tror på økte utbytter
Tor Olav Trøims tørrlastrederi Himalaya Shipping gjør som 2020 Bulkers og tar sikte på å betale månedlige utbytter.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F102687340.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D5da6838488d216945893426a66eb1597bb10122e83ea1731d0ef19f2ed32e93c)
Himalaya Shipping har så langt overtatt ti av de nye, store malmskipene sine. Ytterligere to leveres i sommer.
I den førte tremånedersperioden av året seilte selskapet inn fraktinntekter på 23,6 millioner dollar, 29 prosent mer enn i det foregående kvartalet. Det skyldes ferdigstillelse av flere av skipene i serien på totalt 12 søsterfartøyer på 210.000 dødvekttonn fra verftet New Times i Kina.
Resultatet etter finansposter ble svakere enn i den foregående tremånedersperioden som følge av høyere finanskostnader, noe som skyldes økningen av antall skip i flåten. De er finansiert med syv-årige leasingavtaler med kinesiske selskaper.
Utbytteaksje
Timecharterinntjeningen pr. skip pr. dag endte i første kvartal på 30.600 dollar, ned fra 34.400 dollar i fjerde kvartal i fjor. Himalaya-skipene er utleid til solide selskaper på indeks-tilknyttede rater.
Nødvendighetsraten for å drive newcastlemax-flåten i kontantmessig balanse oppgis til 24.600 dollar pr. skip pr. dag.
Etter de fire første månedene av året er det besluttet å betale et samlet utbytte på 0,11 dollar pr. aksje, første gang på 0,01 i januar og for april på 0,04 dollar.
Himalaya Shippings direktør Herman Billung håper at disse utbyttene kan fortsette å øke i takt med forbedrede markedsforhold.
Ved lunsjtid torsdag ble Himalaya-aksjen handlet for 91,60 kroner, opp 34,7 prosent siden årsskiftet. Det gir selskapet en børsverdi på vel 4 milliarder kroner.
HIMALAYA SHIPPING
(Mill. USD) | 1. kv./24 | 4. kv./23 |
Driftsinntekter | 23,6 | 18,3 |
Driftsresultat | 11,4 | 9,8 |
Resultat | 2,5 | 4,6 |