<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bygger verdens største helelektriske tørrlastskip

Berge Rederi på Hitra bestiller verdens største helelektriske bulkskip. Batteriet vil ha kapasiteten til omtrent 300 biler av typen Tesla Model Y. 

Publisert 23. mai
Oppdatert 28. mai
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 737 ord
Article lead
lead
PÅ LANGFART MED BATTERI OG SEIL: Nybygget på vel 13.000 dødvekttonn skal transportere kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen, en strekning på rundt 230 nautiske mil. Det tilsvarer 425 kilometer, som er nesten 30 ganger lenger enn rutene til de eksisterende elektriske fergene som er i trafikk i Norge i dag. Illustrasjon: MDC, Marine Design and Consulting
PÅ LANGFART MED BATTERI OG SEIL: Nybygget på vel 13.000 dødvekttonn skal transportere kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen, en strekning på rundt 230 nautiske mil. Det tilsvarer 425 kilometer, som er nesten 30 ganger lenger enn rutene til de eksisterende elektriske fergene som er i trafikk i Norge i dag. Illustrasjon: MDC, Marine Design and Consulting