<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Brannfakkel fra klimaforskere

Ny klimarapport hevder at den nye utslippsstandarden i shipping bidro til rekordvarmen i verden i fjor.

Publisert 19. juni
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 393 ord
UTSLIPPSKUTT: IMO-regler har kuttet svovelutslipp fra shipping med 80 prosent globalt. Her en slepebåt som hjelper et containership til havnen i Long Beach, California. Foto: NTB

«Den største endringen i oljemarkedets historie», var en analytikers beskrivelse da International Maritime Organization (IMO) 1. januar 2020 innførte en ny utslippsstandard i shipping.

Et kutt i svovelinnholdet i drivstoffet fra 3,5 til 0,5 prosent har ifølge en forskningsrapport publisert av tidsskriftet Communications Earth & Environment 30. mai tatt ned svovelutslippet fra shipping globalt med 80 prosent. Samtidig kan svovelkuttet også ha bidratt til å øke verdens temperaturer – eksempelvis fjorårets varmerekorder, melder CNBC.

– Ufrivillig geoengineering

«Effekten av nye regler for luftkvalitet kan beskrives som en ufrivillig geoengineering-hendelse», skrev Tianle Yuan i et X-innlegg i etterkant av rapporten. 

Geoengineering kan beskrives som kunstig manipulering av klimaet for å forebygge global oppvarming.

Forskeren ved University of Maryland og rapportens hovedforfatter forklarer dette med at svoveldioksid, som dannes når svovelholdig drivstoff (for eksempel kull eller olje) forbrennes, reagerer med vanndamp og produserer partikler (aerosoler) som reflekterer sollys tilbake til verdensrommet.

– Ekstremvarme trigget debatt

Spørsmålet om reduserte svoveldioksidutslipp – og færre av de direkte kjølende areosolene i luften – kan ha bidratt til global oppvarming er ifølge nettstedet ikke nytt for klimaforskere, men ekstremvarmen som herjet over Nord-Atlanteren og deler av Europa i fjor har blåst nytt liv i debatten.

– Det er tre interessante ting som folk prøver å bruke som forklaringer på hvorfor 2023 var så alarmerende varmt. Den første som alle har hørt om er El Niño, sier Jim Haywood, professor i atmosfærisk vitenskap ved University of Exeter, til CNBC.

– Den andre, som folk ikke er like klar over, er det eksplosive og veldig uvanlige vulkanutbruddet ved Hunga Tonga. Og den tredje er IMO-reglene, legger professoren til.

– Veldig dristige påstander

Forskere som ikke har vært med på studiet ledet av Tianle Yuan har hilst rapporten velkommen, men noen av dem antyder overfor nettstedet at forskningen kan overdrive effekten av den nye IMO-standarden.

– Studien kommer med veldig dristige påstander om temperaturendringer og geoengineering som virker vanskelig å rettferdiggjøre på grunnlag av bevisene. For mange er dette et skritt bort fra menneskenes påvirkning av klimaet, samt et tiltak som reduserer helseeffekten av luftforurensning, sier Laura Wilcox, førsteamanuensis ved National Centre for Atmospheric Science ved University of Reading i Storbritannia.

– Å beskrive dette som ufrivillig geoengineering, og presentere tall som kan overdrive effektene, kan føre til feilaktige antakelser om politikk ment å begrense fremtidige utslipp, legger hun til.