MPC klar til å bestille nybygg
MPC Container Ships er klar til å bestille flere nybygg i Kina, men vil først ha kontrakter som sikrer beskjeftigelsen.

Det børsnoterte rederiet MPC Container Ship ser ifølge shippingavisen TradeWinds nå på mulighetene for å bygge en serie nye containerskip på et kinesisk verft.
Det er snakk om opptil fire skip med en lastekapasitet på 4.350 standard 20 fots containere der to fartøyer vil være faste kontrakter med levering i første halvår 2026 og to opsjoner som rederiet kan velge å benytte seg av.
Det skal være inngått en intensjonsavtale med Hengli Heavy Industry om skipene som anlås å koste rundt 60 millioner dollar pr. stykk.
– Er i dialog
– Vi undersøker hele tiden markedet for interessante muligheter både når det gjelder brukte skip og nybygg, spesielt i MPCCs kjernestørrelsessegmenter, sier adm. direktør Constantin Baack i en e-post til TradeWinds.
Han tilføyer at selskapet er i dialog med mange parter - både eiere, meglere og skipsverft.
I sommer bestilte MPC Container Ships sammen med Dubai-baserte Unifeeder et nybygg med plass til 1.250 containere på CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding. Dette skipet skal drives på metanol og vil betjene en kontrakt med Unifeeder.
Ytterligere to nybygg med samme kapasitet er kontrahert for å seile på 15-års avtaler med Elkem og North Sea Container Line i Haugesund.
Kjøpte fire skip
I september kjøpte MPC Container Ships fire såkalte feederskip for totalt 180 millioner dollar. Flåteutvidelsen gjaldt de ti år gamle søsterskipene «Barcelona Express», «Livorno Express», «Genoa Express» og «Detroit Express», som alle er sikret beskjeftigelse fra de overtas fra selgeren.
På Oslo Børs verdsettes MPC Container Ships til nær 9,7 milliarder kroner etter en oppgang på 2,3 prosent til 21,69 kroner torsdag.