Frontline-aksjen har falt kraftig etter at selskapet rapporterte kvartalstall 27. november. Denne artikkelen er skrevet før kvartalsrapporten, og mange av estimatene nevnt er derfor ikke oppdaterte. Kristoffer Barth Skeie opprettholder sin holdanbefaling, men reduserer kursmål til 196 (259) og Oda Hånes Lund opprettholder sin kjøpsanbefaling, men tar ned kursmål til 310 (315).
Frontline-aksjen steg fra rundt 60 til over 300 kroner fra januar 2022 til mai i år. Den eventyrlige oppgangen var drevet av gode rater, og utsikter for et langvarig stramt tankmarked.
Sentrale drivere på etterspørselssiden i tankmarkedet var, og er fortsatt, stigende globalt oljekonsum, økt oljeproduksjon i Nord- og Sør-Amerika, og nye handelsmønstre som følge av sanksjonene mot Russland. På tilbudssiden er verftskapasiteten redusert, ordrebøkene lave og flåten aldrende. Ikke rart mange så for seg en langvarig opptur.
I bunn og grunn er “storyen” om et stramt tankmarked fortsatt intakt, men dagens tankrater er likevel vesentlig svakere enn de var på samme tidspunkt i fjor og i 2022. Dette har medvirket til at Frontline-aksjen har falt betydelig de siste månedene, og den omsettes nå for rundt 210–220 kroner.
Samtidig begynner aksjen unektelig å bli rimelig, og forventet P/E for både 2024 og 2025 er under 6x. Kanskje det er nå man bør kjøpe, eller er det underliggende markedet svakere enn vi tror?
Hold!
Analytiker Kristoffer Barth Skeie i Arctic Securities har en holdanbefaling på Frontline med kursmål 259 kroner.
– Irans økende oljeeksport under Biden har påvirket markedet negativt, og skyggeflåten fortsetter å være et problem for tankmarkedet. Irans daglige eksport på 1,5 millioner fat utgjør rundt fire prosent av globalt transportvolum, og mesteparten går til Kina. Skulle USA under Trump imidlertid stramme inn overfor Iran, kan iransk olje erstattes med OPEC-olje, fraktet på legal flåte, noe som vil løfte tankmarkedet. Vi har allerede begynt å se signaler på at private raffinerier har tatt ned importen fra Iran i påvente av Trump.
– Kinesisk oljeimport er også en usikkerhetsfaktor. I oktober var importen ned ni prosent mot femårssnittet, og fire prosent lavere hittil i år sammenlignet med 2023. Samtidig skaper overgangen til elektriske kjøretøy press på oljeetterspørselen. Den globale bilparken står for 25 prosent av oljeetterspørselen, og i oktober var 52,5 prosent av nybilsalget i Kina elektrisk eller plugin-hybrider. Til sammenligning er kun tre prosent av bilparken elektrisk, så potensialet er stort. Når det er sagt, så har energibyråene tatt høyde for dette, og man forventer en global vekst på rundt én million fat pr. dag i 2025.
– Fra et tilbudsperspektiv er vi nøytrale til tankflåten. Flåten kommer til å vokse 1,2 prosent i år, og i 2025 og 2026 estimerer vi en vekst omkring tre prosent. Vi har en ordrebok på 12,3 prosent. På tross av et forholdsvis attraktivt bakteppe har ikke en VLCC oppnådd mer enn ~36.300 dollar pr. dag hittil i år – i et år hvor flåten ikke har vokst. Vi er derfor usikre på hvor stramt det underliggende markedet er på kort sikt.
Kjøp!
Analytiker Oda Hånes Lund i SpareBank 1 Markets har en kjøpsanbefaling på Frontline med kursmål 315 kroner.
– Vi ser positivt på råoljetankmarkedet i 2025, basert på forventninger om en strammere markedsbalanse drevet av økende eksportvolumer og begrenset flåtevekst.
– På etterspørselssiden forventer vi et oversupplert oljemarked, hovedsakelig drevet av økt global produksjon, særlig høyere volumer fra Amerika, samt mulige reverseringer av OPECs produksjonskutt. Historisk har økt oljeproduksjon, lavere oljepriser og stramme lagernivåer stimulert etterspørselen etter råolje og løftet fraktratene, et scenario vi anser som sannsynlig i 2025. Dersom oljefutureskurven beveger seg inn i en bratt kontango som følge av globalt tilbudsoverskudd, kan dette skape ytterligere incentiver for lagerbygging og flytende lagring. Slike dynamikker har tidligere løftet VLCC-spotrater til over 100.000 dollar pr. dag.
– På tilbudssiden er flåten preget av aldring og ineffektivitet, med rundt 35 prosent av flåten over 15 år. En lav ordrebok på rundt 10 prosent av flåten og leveringstider for nybygg som nå strekker seg til 2027–2028, mot normalt rundt to år leveringstid, begrenser tilbudsveksten.
– Strengere sanksjonshåndhevning og nye restriksjoner på sanksjonert oljeeksport kan forstyrre dynamikken i skyggeflåten, som har vært en sentral årsak til det svake høstmarkedet for flåten som overholder sanksjoner. Lavere globale oljepriser kan også redusere incentivene til å importere “billig” sanksjonert olje med høyere risiko, da prisdifferansen krymper. Med en gjennomsnittsalder på over 20 år har mange skyggefartøy begrensede muligheter til å returnere til lovlig handel. Dette kan øke etterspørselen etter tonnasje i det ordinære markedet og løfte ratene.
– Frontline handles nå til rundt 1,05x NAV, som vi vurderer som et attraktivt inngangspunkt sammenlignet med historisk prising på 1,3x NAV, gitt forventet markedsutvikling.