Tankskip lastet med russisk olje gjennom europeisk farvann må nå vise dokumentasjon på gyldig ulykkesforsikring. Det er det nyeste tiltaket fra europeiske myndigheter for å nøytralisere den russiske skyggeflåten, ifølge Financial Times.
Tiltaket ble vedtatt i Tallinn av en felles ekspedisjonsgruppe bestående av nordeuropeiske kystland mandag. Fremover skal myndighetene etterspørre forsikringsdokumentasjon på skip som reiser gjennom Finskebukta, Skagerrak, Kattegat og Den engelske kanal.
Det er ingen umiddelbare konsekvenser for skip som ikke kan vise til gyldig forsikring, eller nekter å opplyse. Imidlertid vil disse skipene noteres ned og risikerer å bli plassert på fremtidige sanksjonslister.
Enorm russisk oljeflyt
Blant landene som er med på ordningen er Norge, Danmark, Estland, Finland, Litauen, Nederland, Polen, Sverige og Storbritannia.
Mer enn 90 millioner fat russisk rå- og raffinert olje ble fraktet gjennom nordeuropeisk farvann hver måned i første halvdel av 2024. Rundt halvparten av russisk oljeeksport flyter fra Østersjøen.
Totalt fraktes rundt 7 prosent av sjøfraktet olje gjennom De danske stredene. Det tilsvarer olje verdt en halv trillion dollar (500.000.000.000) årlig, ifølge data fra Clarkson's gjengitt av Bloomberg.
Vil stanse skyggeflåten
Under eksisterende vestlige sanksjoner kan ingen forsikringselskaper tilby tjenester til tankskip som frakter russisk olje over oljepristaket på 60 dollar fatet.
Russland har i lengre tid bygget opp en «skyggeflåte» med tankskip for å unngå pristaket og opprettholde oljeflyten. Dette er gjerne eldre skip som burde vært skrapet, og med ukjente eiere og operatører. De fleste skipene opererer uten gyldig forsikring.
Grunnet den store risikoen for oljesøl fra slike skip, har kystlandene i lengre tid etterspurt tiltak for å stanse flyten av olje på uforsikrede skip. Gjennom 2022 og 2023 var skyggetankere involvert i nær 30 ulykker over hele verden, ifølge data fra Handelshøyskolen i Kiev.
En rekke fartøy som har blitt ilagt vestlige sanksjoner har siden stanset all handel. Tidligere mandag ble 52 nye skyggeflåte-skip satt på listen over skip som nektes adgang til EU-havner og nektes å motta tjenester av EU-selskaper.