<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal frakte mer for Hyundai Kia

Frakt av Hyundai- og Kia-biler vil stå for bortimot en fjerdedel av totalomsetningen med Wallenius Wilhelmsens bilskip de neste fem årene.

Publisert 27. des. 2024
Oppdatert 27. des. 2024
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
+ mer
lead
LENGRE VARIGHET OG STØRRE VOLUMER: Wallenius Wilhelmsens konsernsjef Lasse Kristoffersen utvider det tette samarbeidet med Hyundai Kia Motor Group i Sør-Korea. Foto: Thomas Bjørnflaten
LENGRE VARIGHET OG STØRRE VOLUMER: Wallenius Wilhelmsens konsernsjef Lasse Kristoffersen utvider det tette samarbeidet med Hyundai Kia Motor Group i Sør-Korea. Foto: Thomas Bjørnflaten

Netto fraktinntekter i avtaleperioden som løper fra og med 2025 til og med 2029 anslås til 4,2 milliarder dollar, tilvarende nær 48 milliarder kroner, eller over 9,5 milliarder kroner pr. år.

Det regner ut til 25 prosent av omsetningen i shippingdelen av konsernet i 2023, da netto fraktinntekter ifølge regnkapet beløp seg til 3.277 millioner dollar.

– Kontrakten er intet mindre enn historisk for Wallenius Wilhelmsen, sier shippingsjefen Xavier Leroi i det børsnoterte bilskipsrederiet og logistikkselskapet Wallenius Wilhelmsen.

Han sikter til fornyelsen og forlengelsen av transportavtalen med Hyundai Motor Car og Kia Motor Car Corp. som ble varslet i en børsmelding fredag morgen.

Varigheten er økt fra tre til fem år og andelen av bilfabrikkenes eksportvolumer fra Sør-Korea oppjusteres fra 40 til 50 prosent sammenlignet med hva som skjedde ved fornyelsen i 2021. I tillegg innebærer kontrakten ytterligere volumer som skal skipes fra Kina.

SKAL BESØRGE HALVPARTEN AV EKSPORTEN: Avtalen sikrer at Wallenius Wilhelmsen skal ta hånd om 50 prosent av Hyundai Kias koreanske bilproduksjon som eksporteres sjøveien de neste fem årene. Foto: Bloomberg

Langvarig partnerskap

Forretningsforholdet - som i realiteten er et partnerskap - mellom Wallenius Wilhelmsen og Hyundai Kia har vart i en årrekke.

I 2002 kjøpte Wilh. Wilhelmsen og rederiets svenske partner Wallenius Hyundai Merchant Marines biltransportdivisjon for 1,3 milliarder dollar og omdøpte virksomheten til Eukor Car Carriers.

Samtidig gikk Hyundai Kia inn som medeier med en andel på 20 prosent i Eukor.

Avtalen omfattet også en langsiktig eksklusiv kontrakt med Hyundai og Kia om å frakte en betydelig del av bilfabrikkenes eksportvolumer i fem år. Den kunne forlenges, noe som er gjort flere ganger, senest fredag.

Lenge tok Wallenius Wilhelmsen-selskapet Eukor hånd om 60 prosent av den delen av Hyundai og Kias bilproduksjonen som eksporteres sjøveien fra havner i Sør-Korea, men de siste årene har andelen ligget på 40 prosent - før volumet nå altså økes til 50 prosent.

– Strategisk viktig

Av børsmeldingen fremgår det at prisen Hyundai og Kia skal betale er økt og ligger på linje med markedsratene for kontrakter av denne typen.

Shippinganalytikerne i meglerhuset ABG Sundal Collier anslår at raten i den nye avtaleperioden ligger rundt 65 dollar pr. kubikkmeter last med et årlig volum på 12-14 millioner kubikkmeter.

Ved den forrige fornyelsen, for tre år siden, ble det opplyst at inntjeningen var ventet å være den samme i kontrakten som skulle tre i kraft 1. januar 2022 som i avtalen den erstattet.

Det skal også være innarbeidet en justeringsfaktor for utviklingen i drivstoffkostnadene i avtaleperioden.

Wallenius Wilhelmsens investorkontakt Anders Redigh Karlsen vil ikke gi detaljer om betalingen ut over de runde formuleringene som er benyttet i børsmeldingen fredag.

VERDENSOMSPENNENDE: Et bilskip fra Wallenius Wilhelmsen, her ved en terminal i Australia. Foto: Wallenius Wilhelmsen

– For oss er dette en strategisk viktig avtale som sikrer selskapet store lastevolumer ut av Asia og en positiv justering av fraktratene, sier Karlsen.

– Kontrakten bekrefter Wallenius Wilhelmsens sterke posisjon i Korea og sementerer vårt langvarige partnerskap med Hyundai Motor Group, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen.

Børsverdi nær 40 mrd.

Put- og call-avtalen knyttet til Hyundal Motor Groups 20 prosent eierandel i Eukor forblir uendret og har ikke vært en del av forhandlingene, opplyses det.

Ved 15-tiden fredag var Wallenius Wilhelmsen-aksjen opp 1,82 prosent til 94,20 kroner. Det gir selskapet en markedsverdi på rett under 40 milliarder kroner.

På topp, i slutten av september, ble bilskipsaksjen omsatt for årshøyeste på 140,70 kroner.

Fredag nedjusterte Pareto Securities kursmålet på Wallenius Wilhelmsen til 148 kroner fra 159 kroner og gjentok sin kjøpsanbefaling på aksjen.

ABG Sundal Colliers Petter Haugen har en «hold»-anbefaling med et kursmål på 84 kroner etter at han nylig nedgraderte bilskips- og logistikkaksjen.