Oslo (Infront TDN Direkt): Rederiet Maris Fiducia Norway har inngått samarbeidsavtaler med det HAV Group-eide teknologiselskapet HAV Hydrogen samt hydrogenprodusent og -distributør Norwegian Hydrogen med mål om å utvikle, bygge og operere hydrogendrevne tørrlastskip i Europa.
Det fremgår av en melding mandag.
Fartøyene er designet av den nederlandske skipsdesigneren Ankerbeer. Ved realisering av prosjektet skal nullutslippsfartøyene leies ut gjennom en timecharteravtale med Schulte & Bruns og dermed etablere kommersiell virksomhet for hydrogendrevne skip samt bevise anvendelse av hydrogenteknologi i skipsfart. Fartøyene skal klassifiseres av DNV og registreres i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), opplyses det.
– Maris Fiducia ønsker å drive maritim transport i en mer bærekraftig retning, og vår partner Schulte & Bruns deler denne visjonen. Bruk av hydrogen som drivstoff er et naturlig neste steg i denne utviklingen og allsidigheten til HAV Hydrogens ZEPOD, sammenkoblet med hydrogeninfrastrukturen til Norwegian Hydrogen, representerer det som krever for å oppnå disse ambisjonene, sier Markku Vedder, konsernsjef i Maris Fiducia Group.
HAV Group-eide HAV Hydrogen tar med seg sin spesialkompetanse innen utviklingen av skalerbare, hydrogenbaserte energisystemer inn i partnerskapet. Selskapet har utviklet og mottatt DNVs prinsippgodkjenning for sin Zero Emission Pod – ZEPOD - som er et dekkshus som inneholder et komplett hydrogenbasert energisystem for skip. Installert effekt fra ZEPOD kan anvendes til skipets hovedfremdrift eller som ekstra strømforsyning om bord.
Med forbehold om tilgang til mulige innovasjonsmidler vil Maris Fiducias valgte skipsverft bestille ZEPODs fra HAV Hydrogen for bruk om bord fartøyene, opplyses det.
Norwegian Hydrogen bygger en rekke produksjonssteder for hydrogen i hele Norden, og skal drive et omfattende distribusjonsnettverk for grønt hydrogen. Dette skal bidra med forsyningssikkerhet for Maris Fiducia og Schulte & Bruns.