<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

KCC: LAVERE SKIPNINGER AV KAUSTISK SODA I 3.KV SKYLDES NORMAL SESONGVARIASJON -DAHM

TDN
Publisert 23. aug.

Oslo (Infront TDN Direkt): Tredjekvartalsguidingen for Cabu-flåten gjenspeiler et svakere MR-tankmarked, noe som påvirker indekskoblede kontrakter for kaustisk soda.

Det sier konsernsjef Engebret Dahm i Klaveness Combination Carriers under dagens kvartalspresentasjon.

Forward-prisingen innen produkttank for tredje kvartal har falt betydelig som følge av et svakere marked, men prisingen for fjerde kvartals forblir stram, opplyser Dahm.

For Cabu-flåten har selskapet sikret 92 prosent av fartøysdagene i tredje kvartal til en estimert dagrate på 28.000-29.000 dollar pr dag.

-Tredje kvartal forventes å være historisk sterkt, men lavere enn de tre foregående kvartalene, spesielt for Cabu-skipene. Dette gjenspeiler et svakere MR-tankermarked, som påvirker indekskoblede kontrakter for kaustisk soda, sier Dahm.

-Lavere skipninger av kaustisk soda i tredje kvartal er en normal kvartalsvis variasjon. Imidlertid ser fjerde kvartal lovende ut, med høye skipninger av kaustisk soda for Cabu-flåten. Rundt 50 prosent av tankkapasiteten av Cabu-flåten vil være på indekskoblede kontrakter og vil dra nytte av det forventede sterkere markedet i fjerde kvartal, sier Dahm videre.

Forutsatt status quo gjennom 2025 når det gjelder Rødehavssituasjonen forventes tonnmil etterspørselsveksten å være rundt 2 prosent. Hvis seilinger gjennom Rødehavet normaliseres innen slutten av året kan 2025 se negativ vekst, sier Dahm.

Ellers forteller KCC-sjefen at rengjøring og slutninger av VLCC-er og Suezmax-er inn i produkttankmarkedet i sommer kom som en overraskelse, men at råoljemarkedet har styrket seg betydelig, noe som reduserer insentivene for råoljetankskip til å gå inn i produktmarkedet.

-Det ryktes nå om at råoljetankskipene returnerer til råoljetankmarkedet. Dette vil være støttende for produkttankermarkedet ettersom kapasiteten flyttes tilbake til råoljemarkedet, sier han.

Markedsbalansen kan moderere seg litt neste år, med risiko knyttet til Kina og situasjonen i Rødehavet, sier Dahm.

-Produkttankermarkedet dra nytte av det sterke råoljemarkedet, hvor kapasiteten kan skifte fra det rene markedet til råoljemarkedet.

De viktigste risikoene innenfor tørrbulkssegmentet ser ut til å være knyttet til utsiktene for jernmalmleveranser til Kina, men sterke avlinger i både USA og Argentina kan føre til økte kornleveranser i andre halvår i år og neste år, noterer Dahm.