<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

FRO: SER POTENSIAL FOR DOBLET INNTJENING- BARSTAD

Børsmelding
Publisert 12. sep.

Oslo (Infront TDN Direkt): Konsernsjef Lars H. Barstad i Frontline ser flere paralleller med 2004 og muligheter for dobling av inntjeningen. Han ser et marked som er i balanse, og at det ikke skal mye til for å bevege det.

Det sier han til TDN Direkt under Pareto Securities' energikonferanse torsdag.

-For 2-3 år siden var den faktiske ordreboken for tankskip like stor som den var i 2002, men da var oljemarkedet mye mindre. Det var et signal for Frontline at det kunne være starten på en ny syklus. Det er veldig vanskelig å spå etterspørselen, men tilbudssiden har vi kontroll på, sier han.

I 2004 hadde selskapet også rundt 30.000 inntjeningsdager årlig, selv om flåtesammensetningen var annerledes.

-I 2004 hadde Frontline et justert nettoresultat på over 1 milliard dollar og det er også et måltall vi sikter mot i dag. Selv om vi tjener gode penger nå så tror vi at det er potensial for å tjene dobbelt så mye, sier Barstad.

En økning på 30 prosent i nåværende spotrater ville økt selskapets kontantgenerering med 100 prosent, poengterer han.

Skulle spotratene for Suezmax, VLCC og LR2 øke med 30 prosent, øker fri kontantstrøm pr aksje fra nåværende 1,42 dollar til 2,78 dollar, ifølge Frontlines-beregninger.

-Det at vi har gjeld betyr at vi har litt mer inntjeningskapasitet pr aksje. Når du kjøper en aksje hos oss så får du andelen av 1,4 båt. Med en gang vi er over breakeven på 25.700 dollar pr dag på flåtebasis, så går hver eneste dollar rett på bunnlinjen og ut til investorene, forklarer Barstad.

Videre sier Frontline-sjefen at en utvikling som har overrasket mange, er den kraftige veksten i iransk produksjon og eksport de siste 24 månedene. Hele den økningen har endt opp i Kina, og det har tatt markedsandeler fra den konvensjonelle oljetransporten til Kina.

Konsekvensene over tid er at det gradvis blir en større og større andel av flåten som opererer utenfor det regulatoriske rammeverket. Historisk har skrapingsalderen vært rundt 21-22 år, men nå lever skip mye lenger i skyggeflåten, ifølge Barstad.

-Man undervurderer alltid hvor lenge slikt kan pågå, men nå begynner den rett og slett å bli så stor at markedet den betjener mest sannsynlig er mettet. Da vil marginene i dette markedet begynne å falle, og til slutt vil man faktisk se skraping av skip, sier han.

Tankmarkedet er ekstremt volatilt, og informasjonen er ikke tilgjengelig for alle, men Barstad mener at markedet nå er i balanse.

-Bare for 2 uker siden, så steg ratene med 30 prosent nesten over natten. Det forteller oss at vi er ganske nærme balanse i markedet. Det skal ikke mye til for å bevege det, sier han.

-Det morsomme med dette markedet er at den er nærmest binært, enten så går det veldig dårlig eller så er det astronomisk høyt, sier han.

-Så det er egentlig helt umulig å spå, men det som har skjedd nå spesielt etter oljeprisfallet er at oljekurven er nesten helt flat. Det betyr at kostnaden for å transportere olje over lange distanser har falt voldsomt. Det andre er at Kina har en tendens til å være sensitiv på pris. Man har sett det gang etter gang at når oljeprisen faller kraftig så kommer de og kjøper inn masse olje for å bygge sine strategiske lagre, og det har de fortsatt med.

Ifølge Barstad rapporterer nå flere kilder at Kina kommer til å importere 16 millioner fat pr måned mer enn det de trenger til å drive landet.

-I tillegg går Kina inn i vinterhalvåret hvor det normalt konsumeres mer, så det er all grunn til å tro at man får volumer fra Kina i hvert fall på kort sikt som kan støtte markedet, sier han.