<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NORSE: LIGGER AN TIL ET GODT 2025, OG VI FORVENTER Å BLI LØNNSOMME -LARSEN

TDN
Publisert 26. feb.

Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic ligger an til et godt 2025 og forventer å bli lønnsomme.

Det sier selskapets administrerende direktør Bjørn Tore Larsen under kvartalspresentasjonen onsdag.

-Vi ligger godt an når det gjelder kabinfaktor og når det gjelder omsetning pr setekilometer både i første, andre og tredje kvartal. Vi ligger an til et godt 2025, og vi forventer å bli lønnsomme, sier Larsen.

Selskapet er på god vei med å kutte de faste kostnadene (SG&A), hvor målet er en reduksjon på 50 prosent sammenlignet med selskapets run-rate i oktober, ifølge Larsen, som tror Norse vil nå dette målet i tredje kvartal.

-Det vil spare oss for rundt 40 millioner dollar i året, og vi kommer til å fortsette å jobbe hardt med å redusere kostnadene våre. Vi har de laveste kostnadene i bransjen, og vi vil sørge for at vi tar godt vare på den kostnadsfordelen, sier Larsen.

Kabinfaktoren var 92 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med 70 prosent i samme periode året før. Som kommunisert 7. februar, oppnådde selskapet en kabinfaktor på 94 prosent i januar, og Larsen ser fortsatt en positiv trend i kabinfaktoren.

-Kabinfaktoren har fortsatt å vokse og trenden er positiv. Også inn i 2025, har vi en sterk kabinfaktor. Vi har tidligere annonsert en kabinfaktor for januar på 94 prosent, og jeg tror vi kommer til å oppnå rundt 90 prosent hver måned ut året, sier Larsen.

Onsdag morgen annonserer Norse at de har signert en endelig wet lease-avtale for ytterligere tre fly med det indiske flyselskapet IndiGo. Larsen kan ikke kommunisere nøyaktig hva IndiGo betaler, men sier at avtalen er lønnsom ved det annonserte minimum antall blokktimer på 350 timer pr måned.

Kontrakten vil ifølge Larsen starte som en "wet lease", før den etter hvert går over til en "damp lease". Norse vil først stille med fullstendig mannskap, før kabinpersonalet etter hvert vil bli levert av IndiGo.