Brukte mindre penger på mobilspill
Flere lastet ned mobilspill i 2022, men brukerne brukte likevel mindre penger på spillene.

Færre brukte penger på mobilspill i 2022, noe som følte til at mobilspillmarkedet falt i 2022.
Det skriver CNBC, som viser til en fersk rapport fra analysefirmaet Data.ai.
De siste årene har spillbransjen opplevd kraftig vekst, mye grunnet pandemi og nedstengning. Nå ser det ut som at den kraftig prisøkningen og stigende renter har rammet bransjen.
Førstegangsinstallasjoner av mobilspill steg med 8 prosent til rekordhøye 90 milliarder i 2022. Betaling fra brukere falt likevel med 5 prosent, til 110 milliarder dollar.
Flere spillutviklere har den siste tiden satset på mobilspill. I fjor kjøpte Take-Two mobilspillselskapet Zynga for 12,7 milliarder dollar. I 2016 ble produsenten King, som står bak populære Candy Crush Saga, kjøpt av Activision Blizzard for 5,9 milliarder dollar, ifølge CNBC.
Nedlastinger av apper som ikke er spill økte med 13 prosent fra året før, til 165 milliarder.
Googles offisielle Play-appbutikk er forbudt i Kina, og tallene inkluderer derfor ikke dette markedet.