<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal erobre bobilmarkedet med fuktalarm

Med en patentert fuktsensor vil tre tidligere Abax-topper avverge fukt– og råteskader i bobilmarkedet. Nå henter selskapet 12 millioner til Europa-ekspansjon.

Publisert 15. jan. 2023
Oppdatert 17. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 488 ord
TRIO: Gründerne i Avara, (fra v.) markedssjef Bengt Heggertveit, daglig leder Petter Quinsgaard og utviklingsansvarlig Rudy Steen Johansen, vil ta det europeiske bobilmarkedet med fuktalarmen Moist. Foto: Jon Erik Andersen

– Du unngår skader som i verste fall kan koste flere hundre tusen kroner, sier daglig leder Petter Quinsgaard i Avara.

Fuktskader og råte skaper store utfordringer og kostnader for eiere av bobiler og campingvogner. Ved hjelp av en ny IoT-brikke vil det norske selskapet Avara varsle eieren før skadene oppstår.
Så langt er selskapets teknologi tatt i bruk av 1.300 kunder i Norden, og nå jakter det 12 millioner til europeisk ekspansjon og 20-dobling av kundemassen innen to år.

Abax-avlegger

De tre gründeren har alle bakgrunn fra det norske IoT-selskapet Abax. Quinsgaard er tidligere daglig leder, Rudy Steen Johansen står for det tekniske og var med på å bygge opp mye av Abax-teknologien, mens Bengt Heggertveit har bransjeerfaringen og kom inn da Norvestor kjøpte selskapet i 2012. Han har nå rollen som styreleder og salgssjef.

– Til sammen mener vi at vi har ganske bred og god erfaring til å gjøre et nytt eventyr, og følger Abax-strategien med ett SaaS-produkt, én løsning og ett marked, sier Quinsgaard.

Fikk patent

Selskapet har utviklet alarmsystemer for varsling av innbrudd, karbonmonoksid, brann, røyk og gasslekkasjer spesifikt rettet mot bobil- og campingvognmarkedet. 

Fuktmåleren er imidlertid det som skiller selskapet ut, da løsningen er patentert og det pr. i dag ikke finnes tilsvarende systemer.

Teknologien innebærer at eieren monterer 12 eller flere prober i selve bobilveggen, som slår ut dersom fuktnivåene er for høye over tid. Disse gjøre det enklere for å eierne å oppdage lekkasjer, samt hjelper eieren å overholde kravene til at nybiler beholder fuktgarantien.

– Fukten oppdages tidlig, og da kan det ofte være man bare trenger å bytte en pakning i stedet for hele veggen. Det synes vi er en god deal, sier han.

– Gir trygghet

Alarmsystemene er modulære og skal sikre liv og helse ved å slå ut ved brann eller for høye CO-nivåer. Fuktalarmen skal på sin side bidra til å unngå utvikling av helseskadelig sopp, samtidig som den ifølge Quinsgaard bidrar til å opprettholde bobilens verdi over tid.

– Du får nøyaktig data i sanntid, og kjøper du brukt bobil eller campingvogn, vil eier kunne legge frem dokumentasjon på eventuelle fuktskader og når de ble utbedret. Det gir trygghet for kjøper, selger og forhandler, og historikken vil kunne videreføres til nyere eier, poengterer han.

For kundene koster pakken 8.500 kroner. Forsikringsselskapet Tryg tilbyr imidlertid på eget initiativ kundene 10 prosent rabatt på forsikringen dersom de installerer Avara Moist.

Med frisk kapital vil selskapet nå mangedoble salget.

– Planen er å skalere selskapet og gå inn i nye land, først og fremst England og Nederland. Det går rundt selv om vi ikke henter penger, men vi ønsker å få nye partnere, sier Quinsgaard.

I emisjonen, der pengene blant annet skal hentes gjennom folkefinansiering, prises selskapet til 20 millioner før penger. Quinsgaard mener produktene har et globalt potensial.

– Det er 8,5 millioner potensielle enheter bare i Europa. Foreløpig er vi størst i Norge, men det er i Tyskland, England, Nederland og Frankrike hvor vi setter inn støtet, og har interessenter i New Zealand.