Kritikken fra Tesla-aksjonærene har haglet etter at toppsjef og gründer Elon Musk overtok Twitter for 44 milliarder dollar i oktober i fjor. Samtidig som den sosiale mediegiganten har tatt det meste av Musks tid, har Tesla-kursen stupt og aksjen er ned over 60 prosent det siste året.
Men den kinesiske teknologigiganten Tencent, som i 2017 tok 5 prosent av Tesla for 1,8 millioner dollar, beholder troen. Siden har Tesla utviklet seg til en av verdens største elbilprodusenter, med 1,31 millioner leverte biler i 2022.
– Det er klart at det er vanskelig å fokusere hvis en leder blir distrahert på tvers av mange selskaper, og Elon har en del prosjekter. Men jeg synes fortsatt at Tesla gjør en kjempejobb, sier «eXploration»-direktør David Wallerstein i et intervju med CNBC.
– Konkurrentene vil trolig bli mange, men for planeten er det virkelig bra at salget av elbiler stiger. Jeg regner med at Tesla vil fortsette å forbløffe oss med hva de gjør med teknologi, fortsetter mannen som plukker ut Tencents investeringer i fremvoksende teknologi.
Har solgt unna
Tencent er en profilert investor i flere ulike bransjer, som spenner fra gaming til netthandel.
– Da vi gjorde Tesla-investeringen, var det ikke så åpenbart at selskapet ville overleve – eller at elbiler faktisk ville overleve. Vi så et stort potensial i kategorien elbiler, men hadde også stor respekt for måten Elon drev selskapet på, sier Wallerstein videre til kanalen.
Beijings regulatoriske kjør mot teknologisektoren har svekket inntjeningsutsiktene for mange kinesiske internettselskaper, og Tencent har i det siste solgt unna en del av sine investeringer.
Wallerstein er ifølge CNBC nå på jakt etter investeringer i neste-generasjonsområder som kan gjøre en forskjell i kampen mot globale utfordringer som klimaendringene.
I Tencent-porteføljen nå finner vi eksempelvis den kinesiske elbilprodusenten Nio og det tyske «flyvende» bil-selskapet Lilium.