Se webcast fra kvartalspresentasjonen her
StrongPoint hadde inntekter på 405 millioner kroner og et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 34 millioner i fjerde kvartal 2022. Det utgjør en vekst på henholdsvis 121 og 14 millioner fra fjerde kvartal 2021.
Topplinjen er den sterkeste retailteknologiselskapet har hatt noen gang. En forklaring bak løftet var inkluderingen av Air Link Group i regnskapene, som økte inntektene med 101 millioner kroner. StrongPoints organiske inntektsvekst i fjerde kvartal var på 7 prosent.
StrongPoint har pekt ut Storbritannia som et veldig interessant marked for sine løsninger, og oppkjøpet av Air Link Group ble sluttført i fjor sommer.
Gjentar 2025-målene
Ebitda-marginen i fjerde kvartal økte fra 7,1 til 8,3 prosent, mens tallet for 2022 oppgis til 5,5 prosent, på linje med året før.
Ebitda-nivået påvirkes fortsatt negativt av selskapets investeringer i netthandelsløsninger. Hadde selskapet kun fokusert på butikkdriftsløsningene, kunne ebitda-marginen i kvartalet vært på rundt 10–11 prosent, forklarer konsernsjef Jacob Tveraabak i kvartalsrapporten.
Selskapets langsiktige mål er en ebitda-margin på 13 til 15 prosent i 2025. Omsetningsmålet for 2025 holdes uendret på 2,5 milliarder kroner.
Øker utbyttet igjen
«Samtidig som overtagelsen av Air Link Group allerede påvirker våre finanser positivt, er jeg også spent på mulighetene som dette selskapet representerer for StrongPoint i Storbritannia og Irland», sier Tveraabak.
Han ser store muligheter og er «svært optimistisk» om selskapets fremtid på de britiske og irske markedene. Dessuten vil selskapet utvide tilstedeværelsen i Spania, nå som virksomheten her har bevist sin finansielle levedyktighet.
StrongPoint
(Mill. kr) | 4. kv./22 | 4. kv./21 | 2022 | 2021 |
Driftsinntekter | 405,0 | 284,2 | 1.372,4 | 981,3 |
Driftsresultat | 21,0 | 12,8 | 37,3 | 27,5 |
Resultat før skatt | 17,4 | 10,9 | 38,2 | 25,9 |
Resultat etter skatt | 12,6 | 9,2 | 29,1 | 190,8 |
Resultatet etter skatt i fjerde kvartal ble på 12,6 millioner kroner, opp fra 9,2 millioner året før. Samlet resultat for fjoråret ble 29,1 millioner, mot 190,8 millioner i 2021. 2021-tallet påvirkes av salget av Labels-virksomheten – ekskludert Labels-salget var resultatet i 2021 på 22,4 millioner.
Styret i StrongPoint foreslår et utbytte på 0,90 kroner pr. aksje for 2022.
Selskapet har høynet utbyttet jevnlig de seneste ti årene, fra 0,25 kroner pr. aksje for 2012 til 0,80 kroner pr. aksje for 2021. Vedtas et utbytte på 0,90 kroner aksjen for 2022, blir det tredje året på rad med en økning på 10 øre for selskapets aksjonærer.
StrongPoint-aksjen var i 10-tiden opp 6,6 prosent på Oslo Børs etter kvartalstallene.