<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

All-time high-inntekter – nedskrivninger ødela bunnlinjen

Link Mobility melder selv om all-time high-tall. Bunnlinjen stupte imidlertid. 

Publisert 16. feb. 2023 kl. 06.47
Oppdatert 16. feb. 2023 klokken 10.28
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
TALL: Link Mobility under noteringen på hovedlisten Oslo Børs. Fra venstre: Børsdirektør Øyvind Amundsen, Kari-Anne Jakobsen (delvis skjult), Ina Rasmussen, Torbjørn Krøvel, Thomas Berge, Rune Syversen, Grethe Viksaas og styreleder Jens Rugseth. Foto: Iván Kverme

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 10.00

Link Mobility Group fikk en justert EBITDA på 188 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med 176 millioner i samme periode året før, ifølge selskapets kvartalsrapport torsdag.

Driftsinntektene endte på 1,5 milliarder, opp fra fjorårets 1,3 milliarder. Nedskrivninger på 289 millioner kroner knyttet til drift i Spania gjorde at driftsresultatet ble vesentlig svekket. Det endte med tap på 164 millioner kroner i kvartalet mot 21 millioner i pluss i fjor. 

– Vi er glade for å kunne rapportere all-time high-tall i fjerde kvartal 2022 og observerer en god resultattrend inn i 2023. Den kommersielle refokuseringen i fjor har ført til betydelig høyere kontraktsreserve samtidig som kostnadsreduksjoner er frigjort før skjema, kommenterer midlertidig konsernsjef Thomas Berge.

Bunnlinjen viser også tap på 332 millioner kroner før skatt, mot 117 millioner i pluss i fjor.  

Guiding

Link Mobility venter en organisk justert EBITDA-vekst på 12-15 prosent i 2023 i konstant valuta.

Link forventer forbedret vekst og lønnsomhet i 2023, med akselerert moment for nye kontrakter i løpet av 2022 og tidligere annonserte kostnadsreduksjonsinitiativer som delvis motvirker underliggende kostnadsøkninger. Veksten i bruttofortjeneste ventes å være høyere i 2023 enn i 2022, skriver selskapet.

I 2025 målsettes en pro forma omsetning på 10 milliarder kroner, med en pro forma justert EBITDA-margin på 15-17 prosent.

Foran planen

Link Mobility opplyser at selskapets kostnadsinitiativer ligger foran planen, noe som er støttende for selskapets justerte EBITDA og fri kontantstrøm i 2023. Det melder fungerende konsernsjef Thomas Berge under selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

I fjerde kvartal 2022 var kostnadsbesparelsene på 13 millioner kroner, mens selskapets tidligere estimat var å gjennomføre kostnadsreduksjoner på 9 millioner kroner i kvartalet.

For 2023 anslår Link Mobility nå totale kostnadsbesparelser på 105 millioner kroner, som er oppjustert med 27 millioner kroner fra det tidligere anslaget, opplyser Berge under presentasjonen ifølge TDN Direkt.