IT-selskapet Smartoptics økte inntektene med 45,2 prosent i fjerde kvartal, fra 12,5 millioner dollar, til 18,1 millioner dollar i fjerde kvartal, ifølge selskapets kvartalsrapport.
EBITDA-marginen var 19,5 prosent, opp fra 14,7 prosent i fjerde kvartal året før. EBIT-marginen var 17,3 prosent sammenlignet med 11,4 prosent samme periode i fjor.
Selskapets driftsresultat (EBITDA) steg til 3,5 millioner dollar fra tidligere 1,8 millioner dollar. Resultat før skatt var på 2,4 millioner dollar, opp fra 1,6 fjerde kvartal i 2021.
«Fjerde kvartal var et rekordkvartal for Smartoptics både med tanke på omsetning og lønnsomhet. Vi ser en fortsatt sterk etterspørsel i USA og europeiske markeder på tvers av alle kundetyper, spesielt kommunikasjonstjenester for leverandører (CSP).» sier adm. direktør i Smartoptics, Magnus Grenfeldt.
Velposisjonert for vekst
Smartoptics opprettholder ambisjonen om en omsetning på 100 millioner dollar innen 2025/26, med EBITDA-marginmål på 17-20 prosent, heter det.
Teknologiselskapet mener de er velposisjonert for videre vekst.
«Våre nye produkter er etterspurt fra dag én, noe som er nøkkelen for fortsatt vekst i årene som kommer,» sier Grenfeldt.
«Våre åpne 400G-løsninger har blitt svært godt mottatt i markedet, og vi ser at etterspørselen øker fra store og etablerte aktører. Mer enn 30 prosent av inntektene i andre halvår av 2022 kom fra utgitte produkter i samme periode.» fortsetter han.
Aksjen er opp over 16 prosent fredag.