<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Digitaliseringens bakside: For mange apper!

IT skal forenkle hverdagen. En redusert og strømlinjeformet applikasjonsstyring er et av hjelpemidlene, skriver Rolf Frydenberg i Manag-E Nordic.

Publisert 26. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
DIGITALT ROT: Når det ofte benyttes mange apper for overlappende formål, koster det gjennom dårlig oppfølging og rot, skriver artikkelforfatteren. Foto: Dreamstime
DIGITALT ROT: Når det ofte benyttes mange apper for overlappende formål, koster det gjennom dårlig oppfølging og rot, skriver artikkelforfatteren. Foto: Dreamstime

Det er en applikasjon for «alt». Har du et problem, en prosess eller et behov for å gjøre noe på en smartere måte, så er tidens løsning å utvikle, eller kjøpe, en ny app. Ikke rart at apputviklere (programmerere) er blitt de mest ettertraktede arbeidstagerne på markedet, for alle skal med i racet for å utvikle nok en app – både offentlig og privat sektor.

Rolf Frydenberg. Foto: Manag-E Nordic

Da er det kanskje på tide å stille et spørsmål om dette egentlig er nødvendig. For en konsekvens som fortsatt altfor mange ikke ser, er at antallet apper vokser til uante høyder. Det gir både synlige og skjulte kostnader. Apper må ikke bare utvikles, men også administreres, forvaltes og driftes. Dette koster fordi vi må bruke ressurser på det – tekniske, økonomiske og menneskelige. Og når det ofte benyttes mange apper for overlappende formål (for eksempel bestillinger, henvendelser, etc.), koster det gjennom dårlig oppfølging og rot. Digitalt rot.

Vi kommer stadig oftere i dilemmaer som «hvor kom egentlig den invitasjonen fra – var det på SMS, på e-post, på Messenger eller en annen av våre mange «sosiale» applikasjoner?

Løsningen for slike problemstillinger er todelt:

  • Gjør en porteføljekartlegging – hva gjør alle disse appene, og hvor stort overlapp er det? Hvilke kan vi kvitte oss med, og hvilke gir reell verdi? Erfaring har vist at noen virksomheter kan ha fire eller fem applikasjoner som alle gjør omtrent det samme. Det gir fort mer kostnad enn verdi!
  • Se etter løsninger som kan dekke flere formål, som samtidig er enkle for sluttbrukeren. «lo-code/no-code»-plattformer er en klasse av slike løsninger. Med litt «kunstig intelligens» i bunnen og en portal som er lett å navigere i på toppen, kan en slik app eller plattform benyttes til mange formål. Og brukeren har ett sted å gå for alle interne henvendelser, en brukervennlig portal. Så får portalen sende henvendelsen videre til rette vedkommende.

Jeg er hverken motstander av digitalisering eller apputvikling, men jeg er opptatt av effektiv drift av både IT og virksomheten. Og da må IT bidra til å forenkle hverdagen for ansatte, kunder og leverandører. En redusert og strømlinjeformet applikasjonsstyring er et av hjelpemidlene de kan bidra med.

Rolf Frydenberg

Daglig leder i Manag-E Nordic