Det er en applikasjon for «alt». Har du et problem, en prosess eller et behov for å gjøre noe på en smartere måte, så er tidens løsning å utvikle, eller kjøpe, en ny app. Ikke rart at apputviklere (programmerere) er blitt de mest ettertraktede arbeidstagerne på markedet, for alle skal med i racet for å utvikle nok en app – både offentlig og privat sektor.
Da er det kanskje på tide å stille et spørsmål om dette egentlig er nødvendig. For en konsekvens som fortsatt altfor mange ikke ser, er at antallet apper vokser til uante høyder. Det gir både synlige og skjulte kostnader. Apper må ikke bare utvikles, men også administreres, forvaltes og driftes. Dette koster fordi vi må bruke ressurser på det – tekniske, økonomiske og menneskelige. Og når det ofte benyttes mange apper for overlappende formål (for eksempel bestillinger, henvendelser, etc.), koster det gjennom dårlig oppfølging og rot. Digitalt rot.
Vi kommer stadig oftere i dilemmaer som «hvor kom egentlig den invitasjonen fra – var det på SMS, på e-post, på Messenger eller en annen av våre mange «sosiale» applikasjoner?
Løsningen for slike problemstillinger er todelt:
Jeg er hverken motstander av digitalisering eller apputvikling, men jeg er opptatt av effektiv drift av både IT og virksomheten. Og da må IT bidra til å forenkle hverdagen for ansatte, kunder og leverandører. En redusert og strømlinjeformet applikasjonsstyring er et av hjelpemidlene de kan bidra med.
Rolf Frydenberg
Daglig leder i Manag-E Nordic