Nokia la søndag frem planer om å endre selskapets merkeidentitet for første gang på nesten 60 år. Samtidig legger selskapet frem ny logo.
Den nye logoen består fem forskjellige former og den ikoniske blå fargen droppes.
«I de flestes hoder er vi fortsatt et suksessrikt mobiltelefonmerke, men det er ikke hva Nokia handler om. Vi ønsker å lansere en ny merkevare som fokuserer på nettverk og industriell digitalisering, som er noe helt annet enn mobiltelefoner», sier konsernsjef Pekka Lundmark i et intervju med Bloomberg.
Telefoner med merkevaren Nokia selges riktignok fortsatt i dag av selskapet HMD Global. HMD fikk lisensen etter at Microsoft som kjøpte merkevaren i 2014 sluttet å bruke navnet.
Lundmark forteller videre at Nokia vil fokusere på å øke markedsandel innen nettverksutstyr til leverandører av trådløse tjenester.
«Nokia har nå både ammunisjonen og utstyret som kreves for å ta markedsandeler uten å ofre marginer», sier han.
Ifølge Bloomberg hjelpes selskapet av restriksjoner mot kinesiske Huawei, etter at flere europeiske land har satt ned foten for kjøp av utstyr til 5G-nettverk fra den kinesiske leverandøren.
Nokia ønsker også å vokse innen salg av 5G-nettverk til private aktører. Virksomhetsområdet stor for 8 prosent av Nokias totale inntekter i fjor, og målet er at det skal utgjøre en tosifret prosentandel. Dette skal primært skje gjennom organisk vekst og gjennom mindre oppkjøp, ifølge Lundmark.