Boeing F/A-18 Super Hornet er den amerikanske marinens multirolle-kampfly og kjent fra filmen «Top Gun: Maverick». Nå melder Boeing ifølge The Wall Street Journal om produksjonsstopp.
Salg av militære fly står for omtrent halvparten av Boeings inntekter, men mindre investeringsvilje fra Pentagon de siste årene har ført til at Super Hornet-produksjonen avsluttes etter planen i 2025.
Boeing skal ifølge avisen fortsette sin produksjon av F-15EX.
Boeing har i snitt produsert to fly i F/A-18-familien pr. måned ved kampflyfabrikken i St. Louis, en fabrikk som ble Boeings da de kjøpte flyprodusenten McDonnell Douglas i 1997.
Boeing sa torsdag at produksjonen av F/A-18 Super Hornet vil avsluttes i slutten av 2025 etter at den har levert de sist bestilte flyene til den amerikanske marinen.
Boeing vil fortsette å betjene og modifisere den eksisterende flåten.
Nektet Cruise å fly
Til filmen «Top Gun: Maverick», leide produksjonen F/A-18 Super Hornet av den amerikanske marinen, og betalte 11.000 dollar, tilsvarende 110.000 kroner pr. time.
Flyet ble brukt i de mest dramatiske og actionfylte scenene.
Den amerikanske marinen var godt kjent med Tom Cruise fascinasjon for de raske og fleksible flyene. Derfor var det nedfestet i leiekontrakten at Tom Cruise ikke fikk røre instrumenteringen i flyet, eller være pilot for noen av de innleide flyene, skriver Fortune.
Cruise er utsjekket pilot for flere flytyper, deriblant hans privateide Mustang P-51.
Det er produsert over 2000 fly i forskjellige F/A-18-modeller siden 1974.
I 2001 tapte Boeing kampen om å bygge det som ble F-35 til Lockheed Martin, og i 2021 mot Northrop Grumman Corp om B-21-bombeflyet. Dette har ført til at Boeing har tapt terreng som forsvarsleverandør av flymateriell.
Det er Boeing som har produsert det norske Luftforsvarets fem nyinnkjøpte P-8 Poseidon, en militær versjon av passasjerflyet 737, som brukes til overvåking. Også denne produksjonen skal ifølge WSJ opp til ny vurdering hos Boeing.