Strongpoint har inngått en rammeavtale med en av de største dagligvarekjedene i Baltikum, Rimi Baltic.
Strongpoint skal levere og installere Pricer elektroniske hylleetiketter til potensielt alle de 300 Rimi-butikkene i regionen, på tvers av de tre landene (Estland, Latvia og Litauen).
Avtalen kommer på plass etter et vellykket pilotprosjekt i Latvia., hvor Rimi har gjennomført effektivitetstester. Lignende tester vil også bli gjennomført i Estland og Litauen, opplyser selskapet i en børsmelding mandag.
281 butikker
– Jeg er ekstremt stolt av vårt baltiske team for denne enestående kundeseieren. Vi beviser igjen vår strategi om å eksportere effektivitetsparende teknologier til land i Europa og demonstrerer at StrongPoint er en nøkkelteknologi partner for dagligvareforhandlere, sier Jacob Tveraabak, konsernsjef i StrongPoint.
Rimi i Baltikum, som er en del av den svenske Ica Group, må kunne kalles en slags siste rest av dagligvarebutikken som var blant de første byggestene i oppbyggingen av Stein Erik «Rimi»-Hagens forretningsimperium. Hagen startet i 1977 dagligvarekjeden Rimi, og i 1992 kom den svenske kjeden Ica inn på eiersiden, før Hagen var helt borte fra eiersiden i 2004.
I dag har har Rimi Baltic 281 butikker fordelt på de tre baltiske landene, og sysselsetter over 12.000 ansatte.
– Dette er et viktig skritt i hylledigitaliseringen i den baltiske regionen hvor de største forhandlere beveger seg mot mer effektiv butikkdrift, sier Rimantas Mazhulis konserndirektør for StrongPoint i Baltikum og legger til:
– Vi ser frem til å samarbeide med Rimi om dette prosjektet over kommende år som hjelper dem å oppnå effektivitetsbesparelser.