<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Google-eier Alphabet tar grep for å bli mer transparent

Google-eier Alphabet lanserer nytt verktøy etter økt press om å bli mer transparent.

Publisert 29. mars 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 223 ord
MER ÅPENHET: Alphabet kunngjør ny tjeneste. Foto: Dreamstime

Google-eier Alphabet skal lansere et nytt verktøy som skal bidra til å gjøre deres annonsetjeneste mer transparent, ifølge Bloomberg.

Teknologigiganten tar grep etter at konkurrenter som Meta og Twitter lanserte lignende tjenester for flere år siden, ved å tilby offentlige, søkbare arkiver over annonsene som er på plattformene deres.

«Åpenhet skaper tillit hos mennesker og partnere våre, og bidrar til å holde oss ansvarlige for arbeidet vi gjør», sa Dan Taylor, Googles visepresident for globale annonser, ifølge Blooomberg.

«En ting vi har hørt høyt og tydelig fra brukere er at de ønsker å vite mer om hvem som viser dem annonsene de ser på nettet.» 

Innføres etter økt press

Ads Transparency Center vil være en søkbar side over alle annonsene som er vist de siste 30 dagene fra Googles liste over bekreftede annonsører, sa selskapet onsdag.

Teknologigiganten har den siste tiden vært under økende press for å bevise at annonseproduktene og -tjenestene deres faktisk er bra for forbrukerne, ifølge Bloomberg. 

Selskapet har blant annet også fått kritikk for at annonsene deres ser for like ut som de faktiske søkeresultatene på Google. 

Google har et spesielt stort ansvar i og med at de er den største aktøren innenfor digitale annonser. Analyseselskapet Insider Intelligence har anslått at Google vil ha en markedsandel på 29 prosent og tjene 180,6 milliarder dollar på annonser i 2023, ifølge Bloomberg.